Uber zamierza kupić od Volvo nawet 24 tysiące pojazdów autonomicznych, by utworzyć z nich flotę taksówek - wynika z poniedziałkowego oświadczenia szwedzkiej firmy motoryzacyjnej. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, będzie największym zamówieniem Volvo.
Zdaniem Piotra Gnypa z agencji konsultingowej Fish Ladder, "to będzie największa rewolucja, jaką zobaczymy". - Bo do tej pory, jeżeli mówimy o robotyzacji pracy, to nie widzimy jej efektów, a te samochody to będzie gigantyczny efekt, który dotknie wszystkich - zwracał uwagę gość programu "Biznes dla Ludzi" w TVN24 BiS.
- Od tego nie ma odwrotu (...) nie ma alternatywnej drogi i mało tego, moim zdaniem to nie jest żadne zagrożenie. We współczesnym świecie już nie chodzi o zaspokojenie potrzeb, chodzi o wywołanie potrzeb i ich zaspokojenie - podkreślał z kolei Kazimierz Krupa z Kancelarii Drawbrigde.
Testy prototypowych pojazdów
Firmy nie ujawniły szczegółów dotyczących transakcji poza tym, że ma mieć ona charakter niewyłączny ze strony Volvo. Planowany przez Ubera zakup odbyłby się poprzez połączenie finansowania kapitałowego i dłużnego.
Zgodnie z oświadczeniem, Volvo ma zapewnić amerykańskiej firmie między 2019 a 2021 rokiem do 24 tys. SUV-ów XC90 obsługujących technologię jazdy autonomicznej opracowywaną przez oddział Advanced Technologies Group Ubera. Samochody mają powstać w zakładach Volvo w Torslanda w Szwecji. Zakup samochodów Volvo miałby pozwolić firmie przewozowej na obejście przeszkód napotkanych przez jego własny oddział prowadzący prace nad technologią pojazdów autonomicznych, borykający się obecnie z odejściem najważniejszych pracowników oraz pozwem o naruszenie sekretów handlowych - podała w poniedziałek agencja Reutera. Byłaby to pierwsza flota Ubera. W ramach dotychczasowego modelu działalności kierowcy firmy przewozowej korzystają z własnych lub wynajmowanych samochodów. Uber od ponad roku prowadzi w arizońskim Tempe i pensylwańskim Pittsburghu testy prototypowych pojazdów Volvo wyposażonych w system autonomicznej jazdy. Ujawnione w zeszłym roku porozumienie jest warte 300 mln dolarów.
Podobne sojusze związane z pracami nad samochodami bez kierowcy zawiązały wcześniej również Lyft z Fordem oraz należące do Alphabetu Waymo z Fiatem-Chryslerem; Waymo i Lyft również zawiązały współpracę. Pojazdy autonomiczne wymagają specjalnych układów hamującego i sterowania, a także zestawu czujników.
O firmie
Volvo zostało wykupione od Forda w 2010 roku przez chiński Zhejiang Geely Holding.
Pod względem przychodu firma pozostaje jednym z największych szwedzkich producentów samochodów. Zgodnie z prognozami Volvo bieżący rok ma być czwartym z rzędu rekordowym pod względem wyników sprzedaży.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock