My jesteśmy tam sprzedawani jako produkty reklamowe, jesteśmy biomasą - mówiła w podcaście "Czas Przyszły" dziennikarka Sylwia Czubkowska, autorka książki "Bóg techy. Jak wielkie firmy technologiczne przejmują władzę nad Polską i światem". Nowy odcinek słuchowiska programu jest już w TVN24+.
Dziennikarka zwróciła uwagę na coraz większą władzę wielkich koncernów technologicznych. W tym kontekście wymieniła między innymi koncern Meta, właściciela Facebooka.
- To trzy miliardy użytkowników, trzy miliardy wyznawców, trzy miliardy, można też powiedzieć, obywateli takiego trochę państwa Meta - powiedziała.
Coraz większa władza
- To są faktycznie trochę obywatele tego państwa, Meta tworzy regulaminy, zasady działania dla społeczności, wdraża je tak, jakby to było prawo. To więcej niż prawo krajowe czy międzynarodowe, bo stawia je powyżej prawa krajowego czy międzynarodowego. Tym jest chociażby prywatna cenzura wprowadzona w mediach społecznościowych. Prywatna cenzura, czyli cenzura sprywatyzowana. Taka, której reguły działania narzucają prywatne firmy - mówiła.
- To nie jest tak, że na przykład kłamstwo oświęcimskie, czyli przepis polskiego prawa karnego, konkretnie uchwalony, nad którym jest pewnego rodzaju umowa społeczna, jest wyżej stojący niż ta prywatna cenzura, prywatne regulaminy Mety. Jeżeli Meta uzna, że coś według niej coś łamie prawo, jej prawo, to zdejmie taką treść, skasuje, ukryje, to nałoży shadowban, a jeżeli uzna, że nie łamie, to nie będzie z tym nic robiła - zwracała uwagę.
- Są przykłady konkretne, regularnie powtarzające się z całego świata, że lokalne prawo stoi niżej w obliczu tego prawa właśnie regulaminowego, metowego. Podobnie jest z Twitterem, podobnie jest z Googlem i z YouTubem - wymieniała.
- My jesteśmy tam sprzedawani jako produkty reklamowe. Jesteśmy biomasą. To są słowa Kasi Szymielewicz z Panoptykonu, które regularnie już wracają w Polsce i też regularnie je przywołuje. Jesteśmy taką cyfrową biomasą - podkreślała.
Nowy odcinek już w TVN24+
Czy czeka nas przyszłość, w której nie będziemy już obywatelami państw, tylko wielkich korporacji? Już dziś międzynarodowe firmy technologiczne dyktują rządom na całym świecie, co mają robić i kreują pod siebie ich prawodawstwo. Czy rzeczywiście - jak przekonują nas w swoim marketingu - przyświecają im jakieś ideały? Czy działają wyłącznie dla zysku, a ich jedynym celem jest kontrolowanie i kreowanie naszych wyborów i gustów? Jak w tym wszystkim mają odnaleźć się tradycyjne media i czy w ogóle jest dla nich miejsce w świecie zdominowanym przez platformy socialowe? Między innymi o tym, w najnowszym odcinku "Czasu Przyszłego" w TVN24+, Wojciech Skrzypek rozmawia z Sylwią Czubkowską - dziennikarką zajmującą się nowymi technologiami.
Źródło: TVN24+
Źródło zdjęcia głównego: TVN24+