27 miliardów euro. Według raportu „Cloud 2030” firmy doradczej McKinsey & Company właśnie taką wartość, odpowiadającą 4% rocznego PKB naszego kraju, może przynieść powszechna adaptacja technologii chmurowej w polskich firmach. Oczywiście przemiany, jakie mogą zajść w organizacjach dzięki wdrożeniu narzędzi cyfrowych, mogą być dużo bardziej namacalne. Jedną z inicjatyw, która ma na celu budowanie konkurencyjności, jest otwarcie przez Microsoft unikalnego w skali całej Europy Środkowo-Wschodniej pierwszego regionu chmurowego. Jakie korzyści może przynieść zwiększenie poziomu cyfryzacji w polskich organizacjach?
Klient w centrum uwagi
Niezależnie od branży, w jakiej działamy, oraz wielkości naszej organizacji jednym z kluczowych aspektów działania jest budowanie konkurencyjności. Docelowo ma ona dążyć do zwiększania atrakcyjności oferowanych produktów czy usług w porównaniu do innych podmiotów działających w naszej branży. Odpowiednio zaadaptowane technologie cyfrowe mogą pomóc w osiągnięciu tego celu. W jaki sposób? Po pierwsze, umożliwiają personalizację, a tym samym mogą przynieść większą atrakcyjność produktów w oczach klientów.
Po drugie, infrastruktura technologiczna niesie ze sobą możliwość łatwiejszego kontaktu z klientem i jego lepsze rozumienie. To podejście, skupione na kliencie i jego potrzebach, nie jest oczywiście czymś nowym. Jednak nowoczesne technologie, na przykład chmurowe, mogą wznieść je na zupełnie nowy poziom. Od kilku lat istnieje analogia, w której porównuje się dane do ropy naftowej XXI wieku. Poddając je odpowiedniej obróbce, czyli właściwej analizie, możemy wykorzystać je, by budować przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa.
Zwiększona elastyczność organizacji
Rzecz jasna potencjał chmury może być widoczny także w innych aspektach. Ostatnie lata nauczyły nas tego, że trudno jest budować i trzymać się jednolitej strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Liczba trudnych do przewidzenia wydarzeń oraz dynamicznie zmieniające się otoczenie mogą mieć znaczny wpływ na ostateczny sukces. I w tym również mogą pomóc technologie cyfrowe. Dzięki nim podejmowanie oraz wdrażanie usług jest dużo wygodniejsze i szybsze – nie potrzebujemy już kliku tygodni czy miesięcy analiz oraz prac, adaptacja do warunków rynkowych jest o wiele szybsza.
Oczywiście same narzędzia cyfrowe nie muszą zastępować człowieka. Jednak dzięki nim w organizacjach mogą nastąpić istotne zmiany, które technologie cyfrowe wymuszą. Jedną z nich może być budowanie elastyczności i odporności na zmiany, a drogą do tego może być określenie umiejętności niezbędnych do konkurencyjnego działania. Warto pamiętać, że najnowsze technologie, choć często się ich obawiamy – dobrym przykładem jest tu sztuczna inteligencja – niekoniecznie muszą wymagać specjalistycznej wiedzy. W ich przypadku wystarczyć może przeszkolenie pracowników, w celu nabycia przez nich odpowiednich kompetencji.
Kluczowa jest otwartość
Kompetencje cyfrowe i odpowiednia kultura organizacyjna – przez którą można rozumieć otwartość na zmiany czy poszukiwanie nowych narzędzi – wraz z technologiami cyfrowymi mogą być kluczem do osiągnięcia sukcesu i zbudowania odpowiedniej przewagi. W przypadku sektorów mikro-, małych czy średnich przedsiębiorstw nie musi się to wiązać z dużymi kosztami, ponieważ z pomocą przychodzą narzędzia oferowane przez zewnętrznych partnerów, takich jak wspomniany przez nas Microsoft. Wdrożenie technologii cyfrowych może przynieść oszczędności – lub zyski – liczone w tysiącach czy milionach złotych.
Sztuczna inteligencja, chmura, machine learning czy big data odpowiednio wdrożone, w oparciu o skonkretyzowane cele mogą przynieść wymierne korzyści. Jednak technologie cyfrowe, dostarczane przez zaufanych partnerów są jedynie narzędziem. Aby budować z jednej strony odporność na szybko zmieniające się otoczenie, a z drugiej przekazywać klientom wymierną wartość, niezbędne są też: otwartość na pojawiające się możliwości, zrozumienie potencjału biznesu w oparciu o cyfrowe narzędzia oraz chęć eksperymentowania. Tylko dzięki tego typu podejściu technologie cyfrowe pozwolą nam na zbudowanie prawdziwej przewagi nad konkurencją.
Rozwiązania chmurowe przyszłością nowoczesnego biznesu
Uruchomienie w naszym kraju pierwszego w Europie Środkowo-Wschodniej regionu przetwarzania danych Microsoft to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na wysokowydajną moc obliczeniową oraz szybki i niezawodny dostęp do usług chmurowych. Inwestycja ta zapewni użytkownikom platformy chmurowej przewagę konkurencyjną w zakresie szybkości operacyjnej oraz ograniczenia do minimum przeciążeń i opóźnień w przesyle danych.
Wykorzystanie rozwiązań technologicznych, chociażby do analizy wspomnianych danych, podnoszenia poziomu cyberbezpieczeństwa czy budowania odporności, będzie łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Więcej na temat otwarcia polskiego regionu przetwarzania danych Microsoft przeczytacie tutaj.
Źródło zdjęcia głównego: Microsoft