Koniec z przewlekłością postępowań oraz wysokimi kosztami sądowymi. We wtorek weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Pozwala ona konsumentom na mediację lub arbitraż ze sprzedawcą, który wcześniej nie uznał ich reklamacji.
Niezbędne do tego będzie złożenie wniosku do podmiotu uprawnionego do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, który będzie zawierał m.in. oznaczenie stron, dokładnie określone żądanie, wskazanie rodzaju postępowania, a także podpis.
Rejestr takich podmiotów jest dostępny na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Pozasądowe rozwiązywanie sporu
Po otrzymaniu wniosku neutralna osoba trzecia będzie pośredniczyła w kontaktach między przedsiębiorcą a konsumentem. Jej celem będzie przede wszystkim pomoc w wypracowaniu rozwiązania oraz mediacja. Trzecia strona rozstrzyga spór i narzuca rozwiązanie, np. w sądzie polubownym.
Jak wskazuje w komunikacie UOKiK, sprawa zostanie rozwiązana w ciągu 90 dni od momentu dostarczenia wszystkich informacji podmiotowi, który się nią zajmuje. Postępowanie powinno być bezpłatne, a jeśli pojawią się opłaty, to niewielkie.
Na mocy nowych przepisów obowiązki będą spoczywały na barkach e-sprzedawców, którzy na swojej stronie muszą podawać link do platformy, dzięki której konsument i przedsiębiorca mogą rozwiązać spór online.
W związku z wejściem w życie nowych przepisów, w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów działa specjalny punkt kontaktowy udzielający informacji zainteresowanym rozwiązaniem konfliktu polubownie w ramach systemu.
Na co uważać w trakcie poświątecznych wyprzedaży? Zobacz rozmowę TVN24 BiS (27.12.2016):
Autor: mb//ms / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock