Ponad miliard złotych więcej na przekop Mierzei Wiślanej. "Regulacja jest niezbędna"

TVN24 Biznes | Pieniądze

Autor:
mb
Źródło:
TVN24 Biznes
Marek Gróbarczyk o przekopie Mierzei Wiślanej (mat. archiwalny)TVN24
wideo 2/4
TVN24Minister gospodarki morskiej o przekopie Mierzei Wiślanej (mat. archiwalny)

Przekop Mierzei Wiślanej ma kosztować o 1,1 miliarda złotych więcej niż zakładano - tak wynika z założeń do projektu uchwały przygotowywanego przez Ministerstwo Infrastruktury.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE >>>

Założenia uchwały pojawiły się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Organem odpowiedzialnym za przygotowanie projektu jest resort infrastruktury.

"Projektowana regulacja jest niezbędna do przeprowadzenia sprawnej realizacji Programu. Przyjęcie niniejszego projektu uchwały pozwoli na zapewnienie środków na realizację Programu pn. 'Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską' zgodnie z załączonym Harmonogramem Rzeczowo-Finansowym" - czytamy.

Wartość programu ma ulec zwiększeniu z obecnej kwoty 880 000 000 zł na kwotę 1 984 051 500 zł. Oznacza to wzrost o 1 107 465 980 zł.

Przekop Mierzei Wiślanej

"Główną przyczyną zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym (zgodnie z szacunkami GUS o około 26% w stosunku do roku 2015) oraz zmiana zakresu rzeczowego inwestycji" - wskazało MI.

Resort wyjaśnił, że nowymi elementami inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 roku, jest m.in. likwidacja mostu pontonowego stanowiącego przeszkodę nawigacyjną na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, budowa mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego oraz budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku z prac pogłębiarskich.

"W wyniku przeprowadzonych badań geologicznych gruntu konieczne było zaprojektowanie przy obudowie rzeki Elbląg dłuższych niż pierwotnie zakładano ścianek szczelnych i mikropali kotwiących z uwagi na bardzo słabą nośność gruntów. Dodatkowo przewiduje się przebudowę dłuższego niż przewidywano pierwotnie odcinka rzeki (o około 2,5 km)" - dodano.

Ponadto - według MI - analizy środowiskowe wykazały również konieczność koagulacji górnej warstwy osadów w rzece Elbląg przed jej pogłębieniem z uwagi na bardzo duże stężenia azotanów i fosforanów w tej warstwie osadów rzeki.

PAP/Małgorzata Latos, Maciej Zieliński, Adam Ziemienowicz

Autor:mb

Źródło: TVN24 Biznes

Źródło zdjęcia głównego: mat. pras NDI/Besix