Już w przyszłym roku ponad milion Polaków będzie zaliczać się do grupy zamożnych, czyli zarabiających rocznie ponad 85 tys zł brutto - szacuje KPMG. Według firmy doradczej konsekwencją tego trendu będzie rozwój rynków premium, bo Polacy dobrze zarabiający w 56 proc. przypadków wybierają towary i usługi luksusowe. Często oznaczone etykietą „made in Poland”.
Wnioski płynące z raportu wskazują, że dobra luksusowe nie zawsze muszą pochodzić z zagranicy. Ponad połowa nabywców towarów premium i luksusowych w Polsce deklaruje, że oznaczenie „made in Poland” stanowi dla nich zachętę do zakupu.
Z raportu firmy wynika, że rynek dóbr luksusowych wzrósł w tym roku o 13 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Wzrosła także wartość rynku polskich dóbr luksusowych, którą szacuje się na 14,3 mld zł.
W Polsce coraz więcej bogaczy
Z roku na rok systematycznie rośnie liczba zamożnych i bogatych Polaków (czyli takich, których roczne dochody brutto przekraczają 85 tys. zł brutto).
Do końca 2015 r. będzie ich łącznie 969 tys., co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Według szacunków KPMG łączne dochody netto osób zamożnych i bogatych wyniosą 154,7 mld zł (wzrost o 5 proc. rok do roku).
- Polakom wciąż jednak daleko do średniej europejskiej – zarówno ze względu na liczbę osób, które według światowych standardów można określić jako bogate, jak i średniego majątku przypadającego na mieszkańca – mówił w TVN24 BiŚ Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.
Połowa rynku premium to samochody luksusowe
Największą kategorię uwzględnioną w analizie stanowią samochody luksusowe i premium – wartość tego segmentu (blisko 7,0 mld zł) stanowi prawie połowę całkowitej wartości rynku dóbr luksusowych w Polsce.
- Myślę, że samochody ą takim pierwszym sygnałem, że ktoś osiągnął sukces i oprócz tego, że chce bezpiecznie jeździć, to też chce oczywiście pokazać otoczeniu, że na taki właśnie luksusowy samochód go stać - mówił Tomasz Wiśniewski, partner KPMG podczas programu "Otwarcie dnia".
Istotnymi segmentami są także odzież i dodatki (2,1 mld zł), usługi hotelarskie i SPA (1,3 mld zł) oraz nieruchomości (ponad 1,1 mld zł).
Polskie jachty już nie tylko na eksport
Innym produktem, który jest wręcz ikoniczną oznaką majętności są jachty. Wartość rynkowa takiego produktu w Polsce sięga 154 mln zł.
- Co ciekawe, Polska jest wiodącym producentem jachtów i 90 proc. tych jachtów jest eksportowanych za granicę. Natomiast obserwujemy trend, z którego wynika, że Polacy będą chcieli również te jachty produkowane w polskich stoczniach kupować i samemu korzystać z przyjemności żeglowania - komentował Wiśniewski.
Jeśli chodzi zaś o rynek samolotów i helikopterów, to jest on w znacznym stopniu zdominowany przez przedsiębiorstwa i są to "wydatki realizowane na firmy". Wydatki sięgają kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu milionów dolarów.
Blisko 60% wybiera luksus „made in Poland”
Dla blisko połowy (49 proc.) zamożnych i bogatych Polaków pochodzenie marki ma duże lub bardzo duże znaczenie przy zakupach.
Co ciekawe, produkty premium i luksusowe pochodzące z Polski są na ogół odbierane pozytywnie. Jak wynika z badania KPMG, 56 proc. zamożnych i bogatych nabywców twierdzi, że oznaczenie „made in Poland” zachęca ich do zakupów. Natomiast polskie pochodzenie produktu zniechęca do zakupu 6 proc. respondentów
Najwięcej polskich marek premium i luksusowych pojawia się w segmentach odzieży, biżuterii i zegarków oraz alkoholi. Większość zamożnych i bogatych potrafiło samodzielnie wskazać przynajmniej kilka marek premium i luksusowych pochodzących z Polski.
Autor: ag / Źródło: KPMG
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu