Obsłużenie 12 milionów pasażerów w 2036 roku zakłada tak zwany plan generalny dla lotniska Kraków Airport, zaprezentowany w czwartek przez zarząd portu. Aby osiągnąć taką przepustowość, planowane są inwestycje o łącznej wartości około 1 miliarda złotych.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło blisko 5 mln pasażerów, a prognoza na ten rok zakłada odprawienie około 5,2 miliona osób.
Dla porównania, najwięcej, bo prawie 13 milionów osób w 2016 roku obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie. Za Krakowem, jednocześnie na najniższym stopniu podium, znalazł się port w Gdańsku - blisko 4 miliony pasażerów. Łącznie w 2016 roku lotniska w Polsce obsłużyły około 34 miliony osób.
- Rozwój lotniska w perspektywie najbliższych 20 lat widzimy optymistycznie. Musimy być przygotowani na rozwój, bo Kraków jest centrum biznesowym, turystycznym i pielgrzymkowym - powiedział prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice Radosław Włoszek. Przypominał, że zgodnie z ustawą prawo lotnicze lotniska są zobowiązane do przygotowania tzw. planów generalnych (master planów) obejmujących kolejne lata.
Zgodnie z master planem krakowskiego lotniska zaprezentowanym w czwartek, do roku 2036 ruch pasażerski wzrośnie do około 12 mln pasażerów. W związku z tym została opracowana koncepcja rozbudowy portu, którego obecna przepustowość wynosi 8 mln pasażerów, z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury.
Rozbudowa drogi startowej
W pierwszej fazie rozbudowy zaplanowanej na lata 2017-2021 najważniejszą inwestycją będzie budowa nowej drogi startowej. Pas startowy będzie miał 2,8 tys. metrów długości i 60 metrów szerokości, co pozwoli na wykonywanie lotów transatlantyckich. Inwestycja szacowana na około 250 mln zł ma zostać zrealizowana z pieniędzy spółki zarządzającej lotniskiem. Zarząd lotniska do decyzji środowiskowej przedstawi dwa warianty przebiegu nowej drogi startowej, które zostały opracowane i uszczegółowione. Rekomendowany przez władze portu jest tak zwany wariant północny, biegnący prawie równolegle do istniejącego pasa z niewielkim odchyleniem. Wariant centralny jest alternatywny pod względem oddziaływania na środowisko i przecina obecną drogę startową.
W przypadku obydwu opcji zminimalizowano liczbę tak zwanych przeszkód lotniczych w ich korytarzu.
Trzy etapy
W pierwszym etapie zaplanowano także rozbudowę terminala pasażerskiego o skrzydło, dobudowanie pięciu nowych stanowisk postojowych dla samolotów oraz budowę nowego terminala cargo i zaplecza dla służb utrzymania lotniska. Drugi etap, zaplanowany na lata 2022-2026 obejmuje dalszą rozbudowę terminala, budowę pięciu nowych stanowisk postojowych dla samolotów. Ostatni etap, realizowany w latach 2027-2036 to kolejne cztery stanowiska postojowe dla samolotów i nowy hangar. Plany lotniska zakładają też rozbudowę i modernizację układu komunikacyjnego wokół portu. Rozbudowany terminal pasażerski docelowo będzie miał powierzchnię około 80 tysięcy metrów kwadratowych (obecnie 55 tysięcy) i osiem rękawów (obecnie trzy). Na płycie postojowej znajdzie się docelowo 35 stanowisk.
Jaki koszt
Na zaplanowane inwestycje w ciągu najbliższych dwudziestu lat Kraków Airport chce przeznaczyć około 1 miliarda złotych. Prezes spółki zapewnił, że wszystkie inwestycje realizowane będą zgodnie z przepisami o ochronie środowiska i w sposób bezpieczny dla kondycji finansowej spółki. Finansowanie będzie oparte przede wszystkim na środkach własnych spółki oraz z emisji obligacji.
Autor: mb/ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock