Pierwsze wypłaty z Turystycznego Funduszu Zwrotów za odwołane wycieczki przekroczyły 3 miliony złotych. Jednocześnie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zwrócił uwagę, że w dużej części wniosków pojawiły się liczne rozbieżności.
Rzecznik prasowy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Damian Ziąber poinformował, że realizacje kolejnych zwrotów będą zlecane w następnych dniach. - Wśród nich jest duża pula wypłat opiewająca na kilkadziesiąt milionów złotych - powiedział.
Rozbieżności we wnioskach
Zdaniem rzecznika, w dużej części wniosków złożonych zarówno przez podróżnych jak i organizatorów, wystąpiły braki zgodności danych, uniemożliwiające na tym etapie połączenie wniosków podróżnego z danymi przekazanymi przez przedsiębiorcę.
- Najczęstsze rozbieżności to różnice w datach zawarcia umowy, różne kwoty podawane jako kwoty do zwrotu, niewłaściwa pisownia nazwisk z polskimi znakami diaktrytycznymi, zaokrąglanie kwot, błędy w numerach PESEL, i tak dalej. Zdarzało się również kilkukrotne złożenie tych samych wniosków przed przedsiębiorców turystycznych czy składanie wniosków dotyczących klientów, którzy ostatecznie nie zrezygnowali z realizacji imprezy turystycznej, a także składanie wniosków z konta podróżnego innego niż osoby, która zawarła umowę czy podanie błędnego numeru rachunku do zwrotu - podał rzecznik prasowy UFG.
Ziąber zaznaczył, że choć wiele tych rozbieżności udaje się wyjaśniać na bieżąco, to mając na uwadze skalę błędów i zakres korekt, które muszą być wykonane, okres weryfikacji w przypadku części wniosków musi zostać przedłużony do czterech miesięcy.
Dodał, że UFG zaangażował już dodatkowe zasoby i środki, aby dokonać niezbędnej korekty wszystkich rozbieżności, aczkolwiek może okazać się, że w przypadku części wniosków trzeba będzie złożyć je ponowne. Jak podkreślił rzecznik, Fundusz poinformuje o tym zainteresowanych. A termin czterech miesięcy został wskazany w ustawie regulującej zwrot środków wpłaconych za imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii w przypadku konieczności przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego. Liczony jest od daty otrzymania przez Fundusz późniejszego z wniosków podróżnego albo organizatora - wskazał.
Fundusz poinformował również, że wypłaty z pozostałych wniosków będą odbywać się cały czas, dlatego podróżni powinny sprawdzać stan środków na rachunkach wskazanych do wypłaty.
Wniosek o zwrot za odwołaną wycieczkę
UFG przypomniał, że do mechanizmu zwrotu pieniędzy za odwołane wycieczki potrzebne są trzy rzeczy: wniosek podróżnego, wniosek organizatora imprezy oraz wpłacenie przez niego opłaty w wysokości określonej w ustawie.
Z powodu trwającej pandemii wnioski należy składać wyłącznie przez internet. Można to zrobić po zalogowaniu się na uprzednio założone konto w portalu Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
Zwroty możliwe są dla tych, którzy nie odebrali rekompensaty - voucher, przesunięcie terminu wycieczki, inna wycieczka, zwrot gotówki - oraz dla wszystkich rodzajów płatności bezgotówkowych oraz przy wpłacie u agenta gotówką.
Zwrot wypłat
Zgodnie z ustawą, organizatorzy turystyczni będą dokonywali zwrotu wypłat od kwietnia 2021 roku. Spłata środków przekazanych podróżnym z Turystycznego Funduszu Zwrotów będzie następowała w 72 równych ratach miesięcznych.
Spłata raty ma być wykonana do 21. dnia każdego miesiąca.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock