Godziny dla seniorów w małych sklepach. Jest efekt

TVN24 Biznes | Pieniądze

Autor:
mb/dap
Źródło:
PAP
Adam Niedzielski o zmianie w handluTVN24
wideo 2/6
TVN24Adam Niedzielski o zmianie w handlu

Obroty małych sklepów w czasie godzin dla seniorów były średnio o 24 procent niższe niż godzinę później, kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci - wynika z raportu agencji CMR. Chodzi o placówki o powierzchni do 300 metrów kwadratowych.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE >>>

Od 15 października w sklepach spożywczych, drogeriach, aptekach oraz obiektach świadczących usługi pocztowe zostały wprowadzone tak zwane godziny dla seniorów. Zgodnie z rozporządzeniem powyższe placówki w godzinach 10.00-12.00, od poniedziałku do piątku, mogą obsługiwać wyłącznie osoby powyżej 60. roku życia.

Jak wynika z raportu agencji CMR, w tygodniach od 19 października do 8 listopada, kiedy obowiązywały godziny dla seniorów, na czas pomiędzy godziną 10 a 12 przypadało nieco ponad 10 procent transakcji. Dla porównania w analogicznym okresie rok wcześniej było to około 12 procent. Na znaczeniu zyskały godziny przed i po okienku dla seniorów.

Według CMR w porównaniu z kwietniowym lockdownem, kiedy również obowiązywały godziny dla seniorów, sprzedaż jest obecnie bardziej równomiernie rozłożona na cały dzień, w tym na godziny poranne i popołudniowe - tak jak to było w czasach przed pandemią.

Godziny dla seniorów w sklepach

Z analizy wynika też, że godziny dla seniorów wyraźnie wpływają na rozkład sprzedaży w średnioformatowych sklepach (supermarketach). Dla niemal wszystkich analizowanych kategorii odnotowano spadek liczby transakcji w godzinach od 10 do 12 w porównaniu z godzinami tuż przed i po okienku dla seniorów.

"Najmniejszy wpływ godziny dla seniorów mają na rozkład sprzedaży podstawowych produktów spożywczych (makarony, mleko, olej, herbata), w mniejszym stopniu wpływają też na rozkład sprzedaży alkoholu, który najlepiej sprzedaje się w godzinach popołudniowych" - podano.

Dodano, że duże spadki liczby transakcji w okienku dla seniorów widoczne są natomiast dla produktów impulsowych, napojów - w tym również wody i napojów gazowanych, oraz kategorii śniadaniowych - jak sery czy parówki.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

Kalendarz handlowy na grudzień 2020 rokuTVN24/PAP

Autor:mb/dap

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Tagi:
Raporty: