W 2024 roku artykuły codziennego użytku podrożały średnio o 4,3 procent rok do roku - wynika z raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. Najbardziej wzrosły ceny słodyczy i deserów, napojów bezalkoholowych i warzyw.
W raporcie "Indeks cen w sklepach detalicznych" poinformowano, że ogółem na 17 monitorowanych kategorii wzrosły ceny 15 z nich - od 0,2 do 8,1 proc. w ujęciu rocznym.
Te produkty zdrożały najbardziej
Najbardziej podrożały:
1. słodycze i desery - średnio o 8,1 proc. rdr, 2. napoje bezalkoholowe - o 7,6 proc. rdr, 3. warzywa - o 6,5 proc. rdr.
Na czwartym miejscu uplasowały się artykuły chemii gospodarczej, które podrożały średnio o 5,9 proc. rdr, a piąte zajęły owoce, z podwyżkami na poziomie 5,2 proc. rdr.
Średnio potaniały dwie kategorie: produkty tłuszczowe i karmy dla zwierząt – odpowiednio o 9,6 i 5,4 proc. rdr. W całym 2024 roku ceny codziennych zakupów wzrosły średnio o 4,3 proc. wobec 2023 roku.
Szybki wzrost cen w sklepach
- Ceny w sklepach detalicznych kolejny rok z rzędu rosną szybciej, niż to wynika z ogólnego poziomu inflacji - stwierdził dr Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito.
Ekspert przypomniał, że dynamika wzrostu przeciętnych wynagrodzeń w Polsce utrzymuje się cały czas na poziomie dwucyfrowym w relacji rok do roku, więc z perspektywy przeciętnego konsumenta obecne podwyżki cen nie rujnują budżetu domowego w takim stopniu, jak to miało miejsce w latach 2022-2023. - Generalnie ceny rosną z powodu coraz wyższych kosztów funkcjonowania firm - wskazał Kopyściański.
Przyczyn podwyżek jest wiele
Kopyściański jako główną przyczynę podwyżek cen słodyczy i deserów wskazuje wysokie ceny kakao i cukru. Na podwyżki w kategorii napojów bezalkoholowych mocno w jego ocenie wpłynęły wzrosty cen soków owocowych. Do tego zwiększył się koszt opakowań z tworzyw sztucznych.
Natomiast na ceny warzyw wpływ miały złe warunki pogodowe i klimatyczne, a także ekonomiczne, wynikające ze zwiększenia płacy minimalnej. Wyższa dynamika wzrostu cen chemii gospodarczej związana jest z kolei z rosnącymi kosztami produkcji. Analizie poddano 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku w 17 kategoriach. Łącznie zestawiono ze sobą blisko 890 tys. cen detalicznych (tj. regularnych oraz tych z promocji) pochodzących ze sklepów należących do 62 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry, docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock