PKP Cargo powiadomiło Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o możliwości wystąpienia zmowy przetargowej w odniesieniu do zamówień na przewozy kolejowe i obsługę bocznic - poinformowała spółka we wtorek w komunikacie.
Zdaniem przewoźnika jej konkurenci nieuczciwie porozumiewają się, zniekształcając warunki konkurencji. Sprawa dotyczy m.in. przetargów na przewozy węgla i obsługę bocznic kolejowych najważniejszych grup przemysłowych w Polsce w latach 2016-2017.
Bezpośrednia konkurencja
Spółka wskazała, że oprócz niej, oferty w przetargach na przewozy składa konsorcjum zrzeszające najbliższych konkurentów PKP Cargo. W ocenie PKP Cargo uczestnicy konsorcjum mają potencjał do samodzielnej obsługi zadań przetargowych, w szczególności dotyczy to CTL i DB Schenker. "Występujące razem w przetargach spółki są bezpośrednimi konkurentami. Utworzenie przez nich konsorcjum wywołuje tzw. efekt zmniejszonej konkurencji – sprawia, że zamawiający otrzymuje mniej ofert, a więc spotyka się z mniej intensywną rywalizacją cenową o zamówienie" - zaznaczył w komunikacie przewoźnik. Zdaniem PKP Cargo takie porozumienie jest czynem nieuczciwej konkurencji, bo w myśl ustawy o zamówieniach publicznych, oferta taka powinna zostać odrzucona przez zamawiającego.
Lider rynku
PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w UE. 30 października 2013 r. zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP SA. W 2014 r. grupa PKP Cargo osiągnęła 4,257 mld zł przychodów i 276 mln zł zysku netto, przewożąc 111 mln t ładunków. Grupa ma 48 tys. węglarek, 3 tys. platform intermodalnych, 15 tys. pozostałych wagonów innego typu, 1,3 tys. lokomotyw elektrycznych i drugie tyle lokomotyw spalinowych. Zatrudnia 22,6 tys. osób.
Autor: msz/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP Cargo