PKP Intercity podało dzisiaj szacunkowe czasy przejazdu pociągami Pendolino. Od grudnia 2014 r. z Warszawy do Gdańska dojedziemy w ok. 2 godziny 58 minut, z Warszawy do Krakowa w ok. 2 godziny 28 minut minut, z Warszawy do Katowic w ok. 2 godziny 34 minuty a z Warszawy do Wrocławia w ok. 3 godziny 42 minuty.
Jeszcze szybciej Pendolino będzie jeździł po polskich torach od grudnia 2015. Trasę z Warszawy do Katowic potrwa ok. 2 godziny 19 minut, z Warszawy do Wrocławia ok. 3 godziny 26 minut, a z Gdyni do Katowic ok. 5 godzin 28 minut.
Trasę Warszawa-Gdańsk superszybki pociąg pokona w 2 godziny 37 minut, trasę Warszawa-Kraków w 2 godz. 12 minut, trasę Warszawa-Katowice w 2 godziny 19 minut, a odcinek Warszawa-Wrocław w 3 godziny 26 minut.
Z Gdyni do do Krakowa dotrzemy w ok. 5 godzin 22 minuty a z Gdyni do Katowic w ok. 5 godzin 28 minut.
Jest różnica
Obecnie najszybciej z Warszawy do Gdańska możemy się dostać w ok 4,5 godziny, z Warszawy do Krakowa w ok. 3 godziny 15 minut, z Warszawy do Katowic ok. 3 godziny 18 minut, z Warszawy do Wrocławia w ok. 5,5 godziny a z Gdyni do Krakowa w ok. 8,5 godziny.
Wyboista droga do porozumienia
4 lipca firma Alstom, producent Pendolino, złożyła wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o dopuszczenie do eksploatacji pociągów Pendolino z maksymalną prędkością 250 km/h. Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska oceniła, że ta decyzja producenta pozwala myśleć, o tym, aby składy mogły wyjechać w grudniu na polskie tory. Zgodnie z rozkładem Pendolino ma być włączone do siatki połączeń od 14 grudnia. Rzeczniczka dodała, że złożenie wniosku jest też pierwszym etapem porozumienia przewoźnika i francuskiego koncernu. Firmy rozmawiają o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych za brak pociągów Pendolino. Władze PKP prowadziły negocjacje z Alstomem od początku maja. PKP Intercity kupiło pociągi od francuskiego koncernu w maju 2011 r. 6 maja br. minął termin przekazania polskiemu przewoźnikowi pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Sprawą kar miałby się zająć sąd arbitrażowy.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Autor: ToL//gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP