Komisja Europejska zdecydowała, że trzy polskie miasta otrzymają łącznie 263,8 mln euro na rozwój transportu publicznego. Środki z Funduszu Spójności Unii Europejskiej pozwolą sfinansować trzy duże projekty we Wrocławiu, Łodzi i Warszawie.
Pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację systemu transportu publicznego. Według założeń Komisji Europejskiej, dzięki realizacji projektów około 26,5 mln mieszkańców będzie podróżować w lepszych warunkach, bardziej komfortowo i szybciej.
- Takie regionalne inwestycje wspierają rozwój ekologicznego transportu i poprawiają mobilność obywateli, dając im możliwość bezpiecznego podróżowania niezawodnymi środkami transportu. Właśnie takie innowacyjne projekty rozwoju infrastruktury stymulują rozwój gospodarczy i poprawiają konkurencyjność regionów - przekonuje Johannes Hahn, unijny komisarz ds. polityki regionalnej.
Inwestycje w trzech miastach
Projekt "Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej" obejmuje zakup 20 składów kolejowych. Dzięki tej inwestycji o 25 proc. skróci się też czas przejazdu między centrum Łodzi a okolicznymi miejscowościami. Projekt ma zostać ukończony do czerwca 2015 r. Unijne finansowanie ze środków Funduszu Spójności pokryje 61,2 mln euro z łącznego kosztu inwestycji wynoszącego 92,3 mln. Warszawski projekt obejmuje zakup 84 tramwajów niskopodłogowych oraz modernizację czterech linii tramwajowych, w ramach której wdrożone zostaną ułatwienia dla niepełnosprawnych podróżnych polegające na dostosowaniu wysokości peronów oraz wprowadzeniu informacji głosowych, a także na wybudowaniu ramp podjazdowych i nawierzchni ułatwiających poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym.
Inwestycja zostanie zrealizowana w 2014 r. Wysokość dofinansowania unijnego ze środków Funduszu Spójności wyniesie 102,6 mln euro, przy łącznym koszcie inwestycji wynoszącym 155 mln euro.
"Tramwaj Plus" już gotowy
Projekt wrocławski został już zakończony. W jego ramach rozbudowano i zmodernizowano istniejący system tramwajowy we Wrocławiu ("Tramwaj Plus"). Powstały nowe odcinki torów i sieci trakcyjnej, przystanki oraz węzły przesiadkowe, a zasięg projektu objął dzielnice Gaj, Kozanów oraz okolice Stadionu Olimpijskiego we Wrocławiu. Unijne finansowanie ze środków Funduszu Spójności wyniosło 101 mln euro. Łączny koszt projektu to 187 mln euro. W latach 2007-2013 Polska otrzymała z funduszy spójnościowych łącznie ok. 67 mld euro.
Autor: msz/mtom / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA 3.0) | Sébastien Bertrand