Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ciągu 8 lat nałożył na przedsiębiorców 2,2 mld zł kar. Ściągnął zaledwie 371 mln zł, czyli niecałe 17 proc. – informuje wtorkowy "Puls Biznesu".
Urząd karami pieniężnymi dyscyplinuje firmy nadużywające pozycji dominującej na rynku, biorące udział w kartelach czy łamiące prawa konsumentów.
Niegdyś były one horrendalne – np. w rekordowym 2009 r. 558 mln zł. Jednak z roku na rok są one coraz mniejsze. W ubiegłym było to jedynie 135,3 mln zł – najmniej od 6 lat.
Rozmowa ważniejsza
Dzieje się tak dlatego, że UOKiK postawił na dialog z przedsiębiorcami.
Zdaniem przedstawicieli tego urzędu, ważniejsze jest bowiem szybkie i skuteczne wyeliminowanie danej praktyki z rynku niż nałożenie sankcji pieniężnej.
Stąd wiele postępowań kończy się w ten sposób, że przedsiębiorca dobrowolnie zobowiązuje się do zmiany kwestionowanej praktyki i w ten sposób unika kary.
Autor: mn//km / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock