Toyota sprzedała ponad 900 tys. samochodów w Chinach w ubiegłym roku. Jeszcze rok wcześniej japoński koncern motoryzacyjny na tamtejszym rynku znalazł kupców na 840 tys. maszyn. To kolejny dobry rok producenta, ale po piętach depcze mu już amerykański Ford.
W ciągu pierwszych 11 miesięcy 2013 roku Toyota sprzedała około 809 tys. samochodów. Było to o 7,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Grudzień okazał się dla producenta równie korzystny i na koniec roku sprzedaż wzrosła samochodów do 916 tysięcy. Wynik udało się osiągnąć m.in. dzięki dużej popularności Toyoty RAV4. Model spodobał się chińskim kierowcom, bo charakteryzuje się mocnym silnikiem i wydajnością.
Sukces w cieniu konfliktu
Pomimo że sprzedaż Toyoty rośnie i zbliża się do poziomu sprzed kryzysu, to przedstawiciele firmy wciąż boją się krachu. Wszystko przez napięte relacje między Japonią a Chinami i spór o wyspy Senkaku, do których roszczą sobie pretensje Chiny. Po ostatnim zaostrzeniu konfliktu w Chinach wybuchły protesty, w czasie których wzywano do bojkotu japońskich produktów, w tym także Toyoty. Kolejnym zagrożeniem jest główny konkurent na tamtejszym rynku, czyli Ford. Sprzedaż aut amerykańskiego producenta w Chinach rośnie. Pod koniec ubiegłego roku ponad 850 tys. Chińczyków zdecydowało się na zakup samochodu tej marki.
Autor: msz/jk / Źródło: Reuters