Co musimy wiedzieć i umieć, by osiągnąć sukces na rynku pracy? Wraz z postępującymi zmianami społeczno-gospodarczymi oraz rozwojem nowych technologii zmieniają się także wymagania pracodawców, którzy lojalności i uczciwości, coraz częściej oczekują inicjatywy oraz kreatywnego myślenia.
Redakcja tvn24bis.pl zapytała dr Andrzeja Blikle, prof. Witolda Orłowskiego, prof. Krzysztofa Rybińskiego i Dominikę Staniewicz o to, co trzeba umieć by odnieść sukces na rynku pracy.
1. Zdobywaj wiedzę i zarządzaj nią
Już pod koniec XX wieku świat, a w tym i Polska, wkroczył w epokę, którą Peter Drucker (ekspert ds. zarządzania) nazywa "postkapitalistycznym społeczeństwem wiedzy". Jego zdaniem, kapitalizm był okresem, w którym głównymi aktorami sceny gospodarczej byli właściciele kapitału, gdyż mogli nabywać środki produkcji. Kto nie miał kapitału, na scenie gospodarczej znaczył niewiele. - Dziś sytuacja jest zgoła inna. Pieniądze można kupić, jeżeli tylko wiemy, jak je zainwestować - mówi tvn24bis.pl dr Andrzej Blikle. - Mimo kryzysu banki na całym świecie mają nadmiar gotówki. Dziś liczą się ci, którzy dysponują odpowiednią wiedzą. Stąd nazwa nowej epoki - dodaje.
2. Ucz się nowych umiejętności
W dynamicznie zmieniających się realiach światowej gospodarki bardzo ważna jest umiejętność uczenia się i wykorzystywania wiedzy z wielu dziedzin - warto więc wiedzieć "coś o wszystkim i wszystko o czymś konkretnym".
- Elastyczność nabywania nowych zdolności jest kluczowa, aby osiągnąć sukces na rynku pracy - mówi tvn24bis.pl ekonomista prof. Witold Orłowski. W usługach technologia zmienia się tak szybko, że nie da się dzisiaj nauczyć tego, co będzie potrzebne jutro - dodaje.
- Od pracowników, i to wszystkich szczebli, będzie się wymagać umiejętności i gotowości do uczenia się przez całe życie. I to w każdym zawodzie - przekonuje dr Blikle. Sprawdza się więc stara prawda, że ludzie sukcesu to ci, którzy nigdy nie przestają się uczyć.
3. Myśl innowacyjnie
Firmy tradycyjne, które dziś zdominowały polski rynek, na razie oczekują od pracowników przede wszystkim posłuszeństwa, czyli sumiennego wykonywania poleceń, "bez zbędnych dyskusji".
- Świadomość pracodawców w Polsce często nie nadąża za zmianami, część z nich ciągle działa na zasadzie "folwarku", oczekując od pracowników głównie lojalnego wypełniania zadań - podkreśla Orłowski.
- Takie firmy będą się stopniowo wykruszać - uważa dr Blikle. - Na ich miejsce przyjdą przedsiębiorstwa poszukujące przede wszystkim ludzi z inicjatywą, zdolnych do innowacyjnego myślenia i uczenia się przez całe życie - dodaje.
4. Bądź pewny siebie
To jeden z najważniejszych elementów pomagający osiągnąć sukces - podkreślają rozmówcy tvn24bis.pl. Pewność siebie jest niezbędna, aby poradzić sobie z najtrudniejszymi wyzwaniami. Z unijnego sondażu, przeprowadzonego w 2012 roku wynika, że co 10 Polak nie jest pewny swoich kwalifikacji i umiejętności.
- Brakuje nam racjonalnej pewności siebie - mówi tvn24bis.pl Dominika Staniewicz, ekspert BCC ds. rynku pracy. - Takiej, w której nie przemawia przez nas abstrakcyjny poziom oczekiwań, a bardziej mierzenie sił na zamiary - dodaje.
Należy jednak pamiętać, aby nie mylić pewności siebie z zarozumiałością, czy arogancją.
5. Myśl analitycznie
Do tego szeroko rozumianego pojęcia można zaliczyć kreatywne myślenie, zdolność podejmowania decyzji pomocnych w rozwiązaniu problemu czy szybkie przyswajanie wiedzy z nowej dziedziny. Zdolności analityczne to również umiejętność przetwarzania informacji i danych w taki sposób, aby odkryć zależność między nimi i wyciągnąć wnioski.
- Brak zdolności analitycznych można zaliczyć do mocno kulejących, a bardzo pożądanych kompetencji - twierdzi Staniewicz.
6. Posługuj się językami
Eksperci, z którymi rozmawiał portal tvn24bis.pl podkreślają, że to podstawowa kompetencja potrzebna do funkcjonowania na współczesnym rynku pracy. Pozwala nie tylko na podjęcie pracy w kraju, ale również za granicą. Niestety, ich (nie)znajomość to wciąż bolączka wielu pracowników.
- Na co dzień widać to na poziomie procesów rekrutacyjnych. Na 10 osób deklarujących bardzo dobrą znajomość języka, faktycznie demonstrują ją może dwie osoby - mówi Staniewicz.
- Osoba, która nie zna żadnego języka obcego jest analfabetą XXI wieku - uważa dr Rybiński.
7. Skuteczna autoprezentacja
Umiejętność prezentowania siebie oraz informacji stanowi codzienny aspekt w naszej pracy zawodowej. Od tego jak się "sprzedamy" zależy nasz sukces na rynku pracy.
Skuteczna autoprezentacja to budowanie pozytywnego wizerunku, dbanie o wygląd zewnętrzny i doskonalenie swobody wypowiedzi. Efekt pierwszego wrażenia czy mowa ciała wiele mówią o potencjalnym pracowniku już podczas rozmowy rekrutacyjnej.
Autor: ToL//gry / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu