Stocznia ULSTEIN VERFT AS chce kupić Stocznię Szczecińską Nowa. Deklarację o kupnie stoczni w Gdyni złożyła natomiast firma ETA ASCOM STAR z Dubaju.
Do 26 czerwca polski rząd ma przedstawić plan restrukturyzacji stoczni w Gdańsku, Gdyni i w Szczecinie oraz plan prywatyzacji dwóch ostatnich. Jeśli tego nie zrobi, to zakładom grozi utrata ponad miliarda euro dotacji, jakie stocznie otrzymały z budżetu państwa po 1 maja 2004 r., a więc po akcesji Polski do Unii Europejskiej. Komisja Europejska żąda ponadto ograniczenia mocy produkcyjnych stoczni. Minister skarbu Aleksander Grad jest przekonany, że uda się sprywatyzować i przedstawić plany prywatyzacyjne w terminie, jaki narzuciła nam Komisja Europejska.
Chętni są. Co dalej?
Przedstawiciele norweskiej stoczni w Ulstein spotkali się w obecności Ambasadora Królestwa Norwegii z Zespołem do spraw Koordynacji Prywatyzacji Stoczni Produkcyjnych.
Norwegowie przedstawili zamiary inwestycyjne stoczni w Ulstei wobec Stoczni Szczecińskiej Nowa. Zdaniem norweskich inwestorów, zaplecze techniczne stoczni odpowiada zamiarom stoczni w Ulstein, umożliwia też produkcję wysokospecjalistycznych statków do obsługi platform wiertniczych.
Norwegowie uważają że ograniczenia mocy produkcyjnych nałożone na Stocznię Szczecińską Nowa nie stanowią bariery wobec planowanej produkcji. Podczas spotkania ustalono, że norweski inwestor złoży jak najszybciej list intencyjny. Przedstawiciele stoczni w Ulstein chcą bardzo szybko spotkać się z urzędnikami Komisji Europejskiej. Inwestor zadeklarował chęć rozmów ze związkami zawodowymi i politykami samorządu lokalnego.
Deklarację o kupnie stoczni w Gdyni złożyła firma ETA ASCOM STAR z Dubaju, należąca do Star Holding. Firma ma już własną stocznię w Chinach i 36 statków. Według wcześniejszych informacji, o przejęcie gdyńskiego zakładu stara się też ukraiński Donbas, właściciel Stoczni Gdańsk. Koncern ma podobno plan połączenia mocy obu stoczni w jedno przedsiębiorstwo.
Źródło: IAR
Źródło zdjęcia głównego: TVN24