Sąd Apelacyjny podzielił stanowisko UOKiK w sprawie sporu Urzędu z RWE Stoen Operator. Dostawca energii elektrycznej stosował niedozwolone procedury - podwyższał stawki bez zgody klienta i zmieniał termin wykonania przyłącza energetycznego bez ponoszenia odpowiedzialności.
RWE Stoen Operator zajmuje się m.in. dystrybucją energii elektrycznej do mieszkańców stolicy. W maju 2012 r. Prezes UOKiK złożył do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozew o uznanie za niedozwolone klauzul z wzorców umownych wspomnianej spółki.
Wyższe stawki
Jedno z zakwestionowanych postanowień umożliwiało przedsiębiorcy m.in. podwyższenie opłaty za przyłączenie do sieci o 10 procent w stosunku do wcześniej ustalonej stawki, bez zgody konsumenta i możliwości odstąpienia od umowy. Tymczasem zgodnie z prawem, gdy przedsiębiorca zmienia istotne warunki umowy, do których należy cena, powinien umożliwić konsumentowi rezygnację ze swoich usług. W przeciwnym wypadku konsument narażony jest na ponoszenie dodatkowych kosztów, na które nie ma wpływu i które stanowić mogą znaczne obciążenie.
Zmiana terminu
Za niedozwolone uznane zostało też postanowienie pozwalające przedsiębiorcy na zmianę terminu wykonania przyłącza energetycznego, bez ponoszenia odpowiedzialności. Zgodnie z prawem umowa z przedsiębiorcą energetycznym powinna precyzyjnie określać termin przyłączenia do sieci. Jeżeli do naruszenia warunków umowy dochodzi z winy przedsiębiorcy, zawsze ponosi on za to odpowiedzialność a poszkodowany klient może domagać się rekompensaty.
Sąd Apelacyjny podzielił stanowisko Urzędu. Wyrok z 9 kwietnia 2014 r. (VI Aca 1828/13) jest prawomocny, klauzule zostaną wpisane do rejestru prowadzonego przez Prezesa UOKiK.
RWE zapowiada, że szczegółowo przeanalizuje decyzję UOKiK. - Pragnę jednak podkreślić, że RWE Stoen Operator już w styczniu 2013 roku zmienił w swoich wzorcach umów klauzule wskazane przez UOKiK jako niedozwolone - mówi Iwona Jarzębska, dyrektor ds. Komunikacji RWE.
Autor: ToL/Klim/kwoj / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: RWE | TVN24