Uwolnienie cen prądu dla gospodarstw indywidualnych, które to ceny są obecnie kontrolowane przez Urząd Regulacji Energetyki (URE), nie nastąpi na pewno od początku 2011 roku, powiedział w czwartek agencji Reuters wiceprezes URE Marek Woszczyk.
Rynek energii elektrycznej dla przedsiębiorstw nie podlega regulacjom, ale na rynku dla odbiorców indywidualnych o taryfach decyduje URE. Jednak i ta druga część rynku będzie musiała być uwolniona, bo wymagają tego przepisy Unii Europejskiej. Jednak póki co Urząd twierdzi, że nie ma jeszcze na tym rynku odpowiedniej konkurencji.
Za późno na podjęcie decyzji
- Mamy teraz połowę roku i już widać, że jest to bardzo mało prawdopodobne, żeby można taką decyzję (o uwolnieniu rynku) odpowiedzialnie podjąć od 1 stycznia 2011 roku. Uwolnienie rynku nie musi nastąpić z początkiem roku, ale jest to najprostszy i najtańszy termin ze względu na obowiązywanie umów handlowych - powiedział Woszczyk.
- Decyzja o uwolnieniu rynku musiałaby zapaść przynajmniej kilka miesięcy przed terminem uwolnienia rynku, żeby dać przedsiębiorcom czas na wprowadzenie zmian - dodał.
Firmy sprzedające energię elektryczną narzekają, że ceny dla odbiorców indywidualnych są ustalone poniżej kosztów i lobbują by rynek ten został uwolniony.
Woszczyk powiedział też w czwartek, że rośnie liczba przedsiębiorców, którzy decydują się na zmianę dostawcy prądu.
Indywidualni nie wiedzą
Tymczasem aż 89 proc. Polaków nie wie, że może zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Staramy się to zmienić - mówi prezes URE Mariusz Swora. W lipcu Urząd rozpoczyna w tej sprawie kampanię informacyjną.
Swora przekonuje, że procedura zmiany operatora jest prosta. Trzeba tylko wybrać nowego sprzedawcę i zawrzeć z nim umowę. W ten sposób klient może upoważnić nowego sprzedawcę do reprezentowania go przed operatorem systemu dystrybucyjnego oraz przed dotychczasowym sprzedawcą. Nowy sprzedawca w imieniu odbiorcy załatwi niezbędne formalności, m.in. wypowie umowę dotychczasowemu sprzedawcy.
Kampania informacyjna
By to zmienić, w lipcu br. w całej Polsce pojawią się: billboardy i plakaty, spoty radiowe emitowane w ogólnopolskich rozgłośniach, artykuły sponsorowane oraz ulotki. Organizowane będą warsztaty dla odbiorców energii z grupy tzw. trzeciego wieku. W ramach kampanii uruchomiono stronę internetową www.maszwybor.ure.gov.pl, przygotowaną przez ekspertów URE.
Od początku 2010 roku prawie 4 tysiące firm zmieniło dostawcę, a ilość energii sprzedanej po takich zmianach w ciągu 5 miesięcy roku wyniosła 8 milionów terawatogodzin, podczas gdy w całym roku 2009 roku było to 12 terawatogodzin, czyli około 10 procent całego rynku.
Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: TVN24