Okazuje się, że pracując mniej można być bardziej wydajnym - wynika z 20-letnich badań przeprowadzonych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Potwierdzają to także specjaliści przepytani przez BBC. Oto pięć kroków do lepszego gospodarowania swoim czasem pracy.
1. Weekendy zostaw dla siebie. Kiedy Tim Fernihough rozpoczął kierowanie działem IT w firmie MyPlanet często, wykorzystywał weekendy do pracy nad projektami, których nie zdążył wykonać w tygodniu. Wiedząc, że ma dodatkowe dwa dni na dokończenie pracy był mniej rygorystyczny wobec siebie w dni powszednie. I tak sobota i niedziela stały się dla 28-latka częścią tygodnia roboczego. Po ok. sześciu miesiącach stwierdził, że ma dość natłoku obowiązków.
- Moje weekendy są teraz pod ochroną - mówi Fernihough, który jest także współzałożycielem firmy. - Jeśli coś nie jest naprawdę priorytetowe, to mogę z tym poczekać do poniedziałku - dodaje. Zaznacza także, że nie sprawdza służbowego telefonu podczas weekendów.
Dzięki wdrożeniu tych zasad 28-latek zyskał 10 godzin tygodniowo na sprawy osobiste.
2. Odłącz się od sieci. Marc Munier, który pracuje dla firmy software'owej Cision, w weekendy korzysta z prostego telefonu bez dostępu do internetu. Ten pomysł podrzucił mu znajomy, który nie chciał już słuchać narzekań, jak bardzo Munier jest rozkojarzony sprawami zawodowymi w domu.
Po zakończeniu pracy w piątek Munier przekłada kartę SIM z jednego telefonu do drugiego i - jak mówi - odłącza się się od sieci, aby nabrać "trochę dystansu".
Wprawdzie zajęło to trochę czasu, ale współpracownicy Muniera przyzwyczaili się, że ten nie odpowiada na e-maile w weekendy.
3. Nie czytaj od razu każdej wiadomości. Jeszcze rok temu Mayukh Choudhury, współzałożyciel firmy crowdfundingowej Milaap.org, sprawdzał każdego e-maila, gdy tylko wiadomość pojawiała się w skrzynce odbiorczej. Odpowiadanie na wiadomości zajmowało mu tak wiele czasu, że nie nadążał z wykonaniem pozostałej pracy.
Obecnie 31-latek sprawdza e-maile okresowo w trzech sesjach dziennie, co pozwala mu zaoszczędzić 10 godzin tygodniowo. Trzymanie się tej zasady jest niego dużym wyzwaniem. - Zawsze jest pokusa, aby złamać ten harmonogram - mówi Choudhry.
4. Kto rano wstaje... Jeff Cooper pojawia się w biurze o godz. 6:30, gdy większość pracowników firmy ExpoLogic przychodzi do pracy o godz. 9. Według niego ciche poranki to najlepszy czas do pracy. 42-latek wykonuje wówczas najważniejsze zadania, zanim zostanie wciągnięty do porannej pogawędki i innych biurowych rozrywek.
Cooper wychodzi z biura najpóźniej o godz. 16. Szacuje, że przez to, że stał się "porannym ptaszkiem" zaoszczędza od jednej do dwóch godzin dziennie w pracy.
5. Zorganizuj pracę. Pewnego dnia Al-Yousif, założyciel Gulf Broadcast, firmy produkującej filmy, zdał sobie sprawę, że większość czasu spędza na czytaniu e-maili. Dziesiątki wiadomości było wysyłanych przez pracowników tylko do aktualizacji statusu jednego etapu projektu. W rezultacie firma marnowała cenne godziny próbując ustalić, czy każdy projekt zostanie dokończony zgodnie z terminem ustalonym z klientem.
Al-Yousif postanowił wdrożyć bardziej zautomatyzowany system. Pracownicy korzystają teraz Asany - serwisu służącego do wspólnego zarządzania projektem. Aplikacja daje możliwość wprowadzania notatek, tagów, terminu wykonania oraz komentowania aktualnych prac nad projektem.
52-letni szef firmy podkreśla, że dzięki temu pracuje kilka godzin mniej w tygodniu. - Spotkania z pracownikami dotyczą teraz rozwoju prac nad projektem, a nie szczegółów zadań - mówi Al-Yousif.
Autor: ToL/km / Źródło: BBC News
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock.com