Pierwszy Dreamliner pojawi się we flocie LOT w 2012 roku - poinformował prezes polskiego przewoźnika Sebastian Mikosz. LOT otrzyma ósmy wyprodukowany egzemplarz maszyny i będzie pierwszym europejskim odbiorcą tego samolotu.
Jak powiedział Mikosz, LOT oraz Boeing zawarli w ubiegłym roku porozumienie określające nowy harmonogram dostaw ośmiu samolotów Boeing 787 Dreamliner. - Zawarcie porozumienia związane jest z opóźnieniami w dostawie samolotów przez konsorcjum. Zgodnie z nowym planem przewiduje się, że pięć nowych samolotów będzie dostarczonych w 2012 roku, kolejne trzy pojawią się w następnych trzech latach - podkreślił.
Polskie Linie Lotnicze LOT złożyły zamówienie na maszyny w 2005 r. Dostawy miały się rozpocząć w 2008 roku, ale z powodu kłopotów z kadłubem jeszcze podczas testów w tunelu aerodynamicznym, Boeing wielokrotnie przekładał termin premiery Dreamlinera. Problemy udało się rozwiązać dopiero w 2009 r. Pierwszy udany lot testowy Dreamliner odbył pod koniec grudnia.
Jak powiedział prezes Mikosz, LOT oraz Boeing zawarli w ubiegłym roku porozumienie określające nowy harmonogram dostaw ośmiu samolotów Boeing 787 Dreamliner, uwzględniające opóźnienia w rozpoczęciu produkcji. - Zgodnie z nowym planem przewiduje się, że pięć nowych samolotów będzie dostarczonych w 2012 roku, kolejne trzy pojawią się w następnych trzech latach - ujawnił prezes.
Przewoźnik chce jednak, aby maszyny te pojawiły się we flocie wcześniej. - Jesteśmy zainteresowani aneksowaniem porozumienia tak, aby pierwsze dwa egzemplarze były dostarczone w listopadzie lub grudniu 2011 r. - powiedział Mikosz. Jak wyjaśnił, jest to możliwe, ponieważ Boeing uruchomił drugą linię produkcyjną.
- Pierwszym na świecie odbiorcą Dreamlinera ma być japońska linia ANA. Ma ona odebrać maszynę w okolicach stycznia - lutego 2011 r. My jesteśmy w kolejce na pozycji ósmej - powiedział Mikosz.
Prezes nie ujawnił, ile LOT zapłacił za nowe maszyny. Powiedział natomiast, co zawiera porozumienie przewoźnika z konsorcjum. - Wieloletnia współpraca między PLL LOT a Boeingiem umożliwiła wynegocjowanie dodatkowo wsparcia dla LOT-u w budowie hangaru, przeprowadzenia szkoleń, obsługi dotychczasowej floty przewoźnika na specjalnie wynegocjowanych warunkach oraz odnowienia samolotów Boeing 767, które obecnie LOT wykorzystuje na trasach dalekiego zasięgu - wyjaśnił.
Nowa jakość latania
Boeing 787 Dreamliner jest bardziej ekologiczny, cichy i oszczędny niż samoloty produkowane do tej pory. Jego konstrukcja zbudowana jest w dużej części z włókna węglowego, co powoduje, że spala 20 proc. mniej paliwa i emituje mniej dwutlenku węgla niż samoloty, które zastąpi. Dreamlinery mogą jednorazowo przewieźć od 210 do 330 pasażerów na odległość ponad 15,5 tys. km.
Jak podaje producent, od kwietnia 2004 r. 55 klientów z całego świata zamówiło 840 tego typu Boeingów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24, boeing.com