Delegacje władz polskich miast i województw spotkały się we wtorek w Kantonie z przedstawicielami rządów miast i prowincji ChRL na II Polsko-Chińskim Forum Regionalnym. Rozmawiano m.in. o współpracy w zakresie logistyki, turystyki, nauki i ochrony środowiska.
Polskiej delegacji przewodniczył wiceminister infrastruktury i rozwoju Marcin Kubiak. Na spotkaniu obecny był też ambasador RP w Pekinie Tadeusz Chomicki i konsul generalny RP w Kantonie Krzysztof Ciebień, a po stronie chińskiej m.in. prezes Chińskiego Towarzystwa Przyjaźni z Zagranicą Li Xiaolin i wicegubernator prowincji Guangdong Zhao Yufang.
Współpraca w nowej formie
Forum "to nowa platforma współpracy bilateralnej na szczeblu lokalnym i regionalnym, a więc prowincji chińskich z województwami polskimi oraz chińskich i polskich miast; wyzwala ona ogromny, a niewykorzystany dotychczas potencjał w zakresie współpracy polsko-chińskiej - powiedział wiceminister Kubiak. Wyraził przy tym nadzieję, że w dalszej perspektywie przyczyni się ona do zwiększenia wymiany handlowej i zacieśnienia kontaktów gospodarczych między oboma krajami.
Podczas forum podpisano dwie nowe umowy o partnerstwie: między Starogardem Gdańskim a miastem Foshan w prowincji Guangdong, oraz między Uniwersytetem Medycznym w Łodzi a Południowym Uniwersytetem Medycznym w Kantonie, również w prowincji Guangdong.
- Oczywiście trudno porównywać skalę, ale w gruncie rzeczy mamy bardzo podobne cele. Obszary, które są dla nas ważne, są również przedmiotem zainteresowania uniwersytetu chińskiego. Dlatego podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu współpracy - wyjaśniła prorektor ds. nauki Uniwersytetu Medycznego w Łodzi prof. dr hab. Lucyna Woźniak.
Jak wyjaśniła, współpraca rozpocznie się od wymiany studenckiej i nauczycieli akademickich. Później rozszerzona zostanie o współpracę badawczą.
Porozumienie podpisane
Władze Łodzi przygotowują się do podpisania umowy o partnerstwie z zachodniochińskim miastem Chengdu, stolicą Syczuanu. Oba miasta zbliżyło uruchomienie w kwietniu 2013 roku linii kolei towarowej, którą Chińczycy nazywają "Nowym Jedwabnym Szlakiem. Transport kolejowy na linii Chengdu-Łódź jest trzykrotnie szybszy niż drogą morską oraz czterokrotnie tańszy niż drogą lotniczą.
Dotychczas pociągi wypełnione elektroniką i innymi towarami kursowały po niej tylko w stronę Łodzi, co jest odzwierciedleniem ogólnego, bardzo niekorzystnego dla Polski bilansu handlowego z Chinami. W 2011 roku wartość polskiego importu z Chin była 10-krotnie wyższa niż jej eksportu do Chin. Struktura handlu z Chinami też jest niekorzystna dla Polski, która eksportuje tam głównie produkty o niskiej wartości dodanej, a importuje stamtąd towary wysokoprzetworzone, takie jak artykuły elektroniczne czy telekomunikacyjne.
W ostatnich dniach z Łodzi wyruszył jednak w stronę Chengdu pierwszy skład wypełniony polskimi gumami do żucia. - Pociąg z gumami do żucia pojechał. Bardzo staramy się, by z regionu łódzkiego i nie tylko wywozić (do Chin) żywność. Inwestor poczynił duże starania, by uruchomić specjalne składy do przewożenia żywności - powiedział wiceprezydent Łodzi Marek Cieślak. Wyjaśnił przy tym, że plany polskich eksporterów mięsa, którzy kupili już kontenery-chłodnie do jego przewożenia koleją, tymczasowo pokrzyżowało obowiązujące obecnie m.in. w Chinach embargo na import polskiej wieprzowiny.
Wiceprezydent dodał, że podpisano już kontrakty dotyczące eksportu części samochodowych, które być może niedługo również pojadą na Daleki Wschód "Nowym Jedwabnym Szlakiem". - W Chinach jest mnóstwo montowni samochodów, a niektóre z nich potrzebuje części z Europy. Myślę, że ich transport może zostać zapewniony przez ten pociąg - powiedział.
Pierwsza edycja Forum Regionalnego Polska-Chiny odbyła się w kwietniu 2013 roku w Gdańsku. Od grudnia 2011 roku Polskę i Chiny łączy partnerstwo strategiczne, a współpraca na szczeblu lokalnym i regionalnym jest jednym z jej głównych filarów – podkreślił wiceminister Kubiak.
Autor: mn//gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu