Kwietniowa tragedia pod Smoleńskiem spowodowała wzrost zainteresowania tygodnikami opinii i przyniosła zmiany w klasyfikacji pod względem sprzedaży - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, cytowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Nieoczekiwanie na pozycji lidera znalazł się "Newsweek Polska", na trzecie miejsce spadł lider ostatnich miesięcy - "Gość Niedzielny", a najwięcej zyskała „Gazeta Polska”.
Nowy lider "Newsweek Polska" (wydawnictwo Axel Springer Polska) w kwietniu uzyskał średnie rozpowszechnianie płatne na poziomie 177 354 egz. Było ono o 60 proc. wyższe zarówno wobec kwietnia 2009 roku, jak i marca 2010 roku. Można przyjąć, że wynik "Newsweeka" mocno podbiła wysoka sprzedaż numeru specjalnego, opublikowanego tuż po katastrofie: z ok. 300-tysięcznego nakładu sprzedano ponad 280 tys. egzemplarzy. Warto przypomnieć jednak, że sprzedawano je po 2 zł, podczas gdy normalna cena egzemplarza "Newsweeka" wynosi 5 zł.
Na drugim miejscu uplasowała się "Polityka" („Polityka” Spółdzielnia Pracy) z średnią sprzedażą na poziomie 174 380 egz. - wzrost o 18 proc. wobec kwietnia 2009 roku. W marcu 2009 jej sprzedaż była o 40 tysięcy niższa.
Zajmowaną od kwartału pozycję lidera stracił "Gość Niedzielny" (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej "Gość Niedzielny”), który sprzedał się w ilości 158 290 egz. To wprawdzie 10 proc. więcej niż rok wcześniej, oraz o ponad 10 tysięcy więcej niż w marcu 2009 - ale konkurenci zanotowali dużo wyższe wzrosty. W efekcie "Gość Niedzielny" zajął trzecie miejsce.
Na czwartej pozycji znalazł się "Wprost" (AWR "Wprost") z wynikiem 115 635 egz., Kwietniowy wynik był o 18 proc. wyższy w stosunku do analogicznego miesiąca 2009 r.
O 4,6 procent wzrosła sprzedaż tygodnika "Przekrój", osiągając poziom 55 084 egz. W marcu jego sprzedaż był o 15 procent niższa i wynosiła 47 778 egz.
Największy wzrost sprzedaży zanotowała "Gazeta Polska", osiągając w kwietniu wynik 42 386 egz. To o ponad 70 procent więcej niż przed rokiem, gdy sprzedawano niespełna 25 tysięcy egzemplarzy. Jeszcze w marcu 2010 było to zaledwie 26 174 egz.
Z kolei "Tygodnik Powszechny” odnotował wzrost o 4,9 proc. w porównaniu z kwietniem ubiegłego roku, sprzedając 26 297 egz.
Źródło: wirtualnemedia.pl
Źródło zdjęcia głównego: Newsweek