Nowy rok nie odwrócił tendencji: sprzedaż gazet ogólnopolskich wciąż spada. W styczniu 2010 roku znów najwięcej czytelników straciła "Gazeta Wyborcza" - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, cytowanych przez wirtualnemedia.pl.
Liderem pod względem sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich pozostaje "Fakt" (wydawnictwo Axel Springer Polska), którego średnia sprzedaż w styczniu 2010 r. wyniosła 439 611 egzemplarzy, To jednak o 7 procent mniej niż w tym samym miesiącu 2009 roku. Gazeta notuje także spadek sprzedaży o ok. 13 tys. egzemplarzy wobec grudnia 2009 r.
Drugie miejscew rankingu zajmuje "Gazeta Wyborcza" (Agora) ze sprzedażą wynoszącą 315 342 egz. Gazeta straciła jednak w ciągu roku co szóstego czytelnika - wynik sprzedaży jest o ponad 16 proc. niższy niż w styczniu 2009 roku. Nieznaczny spadek o 1,5 tys. egzemplarzy odnotowano także wobec grudnia 2009.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator) za sprzedanymi średnio 185 587 egzemplarzami. Sprzedaż "SE" zmniejszyła się o 10 proc. W porównaniu z grudniem 2009 r. gazeta straciła 6 tys. czytelników.
"Rzeczpospolita" wydawana przez Presspublikę zanotowała w styczniu sprzedaż na poziomie 120 461 egz., co także oznacza 10-procentowy spadek wobec stycznia 2009 r. Wobec grudnia 2009 r. sprzedaż "Rz" zmniejszyła się o ok. 11 tys. egz.
Piąte miejsce zajmuje "Dziennik Gazeta Prawna" (Infor Biznes), który na rynku zadebiutował 14 września 2009 r. zastępując "Dziennik" i "Gazetę Prawną". Średnia sprzedaż ogółem "DGP" wyniosła 111 727 egz. Gazeta jako jedyna z omawianych poprawiła swój wynik w stosunku do grudnia 2009 r.: jej sprzedaż była większa o ok. 5 tys. egz.
Liczona przez Związek Kontroli Dystrybucji Prasy "sprzedaż ogółem" obejmuje sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie. W prasie często przedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatne razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - inne rodzaje rozpowszechniania, gdzie gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30 proc. ceny egzemplarzowej. Na przykład są sprzedane przez wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w samolotach, PKP, hotelach itp.) albo w barterze w zamian za towary lub usługi.
Źródło: wirtualnemedia.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24