W 2008 roku Polacy wypili prawie 5,5 miliarda litrów napojów bezalkoholowych, a ich sprzedaż w I kwartale 2009 r. nadal rośnie - wynika z "Raportu o rynku napojów bezalkoholowych w Polsce", przygotowanego przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej na zlecenie koncernu Coca Cola.
Z raportu wynika, że przede wszystkim kupujemy napoje gazowane. Mają one 32 proc. udziału w rynku. Wody butelkowane to 20 proc. Niewiele mniejszy udział w rynku napojów bezalkoholowych mają soki i nektary oraz napoje owocowe.
Z roku na rok rośnie popularność herbat mrożonych oraz napojów izotonicznych. W 2008 roku stanowiły one odpowiednio 4,5 proc. i 1,1 proc. Jest to o odpowiednio 0,8 i 0,2 punktów procentowych więcej, niż przed rokiem.
Pragnienie nie zna kryzysu
W 2008 roku sprzedaż napojów bezalkoholowych w Polsce wzrosła o 16,5 proc. w stosunku do 2007 roku, a jej wartość detaliczna sięgnęła 10,8 mld zł - prawie 1,6 mld więcej niż w 2007 roku. Pod względem wielkości sprzedaży pierwsze miejsce zajmuje firma Coca-Cola (13,4 proc.), drugie zaś Danone Group (8,9 proc. udziału).
Według profesora Witolda Orłowskiego obecny kryzys nie powinien znacząco wpłynąć na sprzedaż napojów bezalkoholowych. - Jeśli polscy konsumenci zachowają się tak jak w przeszłości, może się okazać, że długookresowy trend wzrostu spożycia przeważy nad krótkookresowym zmniejszeniem wydatków na konsumpcję - uważa Orłowski.
Profesor podkreśla, że w latach 2001 - 2004 marki premium obroniły się dość skutecznie przed konkurencją produktów tańszych. Obecnie sytuację zmienia większa niż wówczas oferta marek własnych sieci handlowych. Według Orłowskiego, producenci marek premium powinni uważać na konkurencję z tej strony, bowiem może się ona okazać skuteczna w odniesieniu do grup konsumentów uboższych i silniej dotkniętych trudną sytuacją ekonomiczną.
Źródło: dziennik.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu