Pół tysiąca osób znajdzie zatrudnienie w trzech nowych halach fabryki Pesa w Bydgoszczy, które za 7,5 mln zł zostaną zbudowane do 2017 r. - poinformował w środę prezes spółki Tomasz Zaboklicki.
Powstaną hala produkcji ram wózków pojazdów kolejowych, hala montażowa i hala serwisowa. Koszt inwestycji obejmie budowę obiektów wraz ze stałymi elementami - torami, kanałami i suwnicami. - W 2015 r. powstanie hala o powierzchni 5 tys. m kw., w której produkowane będą ramy wózków kolejowych (części pojazdów, gdzie są montowane osie z kołami - red.) na rynek niemiecki. Według standardów Deutsche Bahn musi być rozgraniczona produkcja krajowa i zagraniczna. Chodzi o możliwość identyfikacji materiałów i wykonawców oraz odbiory jakościowe - powiedział dyrektor ds. produkcji Zenon Duszyński.
Później zostaną zbudowane hala montażowa o powierzchni 10 tys. m kw. z torami zjazdowymi na stację Bydgoszcz Główna i hala serwisowa o powierzchni 15 tys. tys. m kw.
Większa produkcja
Zaboklicki podkreślił, że budowa nowych hal związana jest planami zwiększenia produkcji w 2017 r. W związku z tym firma zamierza zatrudnić wykwalifikowanych pracowników, jak: elektronicy, spawacze, ślusarze, mechanicy i lakiernicy.
- Do Pesy wpływa bardzo dużo podań w sprawie zatrudnienia. Mamy świadomość, że przy niskiej podaży wykwalifikowanych pracowników wysysamy specjalistów z innych zakładów w mieście. Jeśli u nas warunki pracy i płace są przyzwoitsze, to tak się dzieje. Pesa w mniejszym stopniu odczuwa skutki zmian w systemie szkolnictwa zawodowego, ale problem istnieje - zaznaczył Zaboklicki.
Nowe hale Pesy powstaną na terenie zakupionym przez fabrykę od PKP w sąsiedztwie dworca Bydgoszczy Główna.
Przeszkodą do rozpoczęcia inwestycji był pochodzący z końca XIX w. budynek tendrowni, w którym kiedyś naprawiano tendry, czyli specjalne wagony na węgiel i wodę dla parowozów. Na rozbiórkę obiektu nie zgadzali się konserwatorzy zabytków, ale po wystąpieniach prezydenta miasta i wojewody, zgodzili się na przeniesienie budynku w inne miejsce.
Pesa w środę formalnie przekazała zabytkowy obiekt, który został już rozebrany. - Elementy tendrowni musimy poddać badaniom technicznym, wytrzymałościowym, aby ocenić możliwość wykorzystania poszczególnych elementów do odtworzenia obiektu - powiedział prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Lider na rynku
Pesa Bydgoszcz SA jest czołowym producentem pojazdów szynowych - tramwajów i taboru kolejowego. Obecnie produkuje m.in. tramwaje dla Moskwy i dla polskich miast, a także spalinowe pojazdy trakcyjne dla kolei niemieckich i włoskich.
Firma ma zawarty kontrakt z niemieckimi kolejami Deutsche Bahn na dostawę do 2018 r. 470 pociągów wartości 1,2 mld zł.
W fazie projektowania jest elektryczny pojazd trakcyjny nowej generacji do obsługi linii dalekobieżnych. Przewidziany jest do jazdy z prędkością 160 km/h, a nawet 190 km/h. Będzie mógł być też produkowany również w wariancie na linie, gdzie możliwe jest poruszanie się z prędkością 230-250 km/h. Badania techniczne przechodzą elektryczne lokomotywy, które zamówiła spółka Intercity.
Pesa zatrudnia 3 tys. pracowników, a w spółkach kapitałowo zależnych tysiąc osób. Największą spółką zależną jest ZNTK Mińsk Mazowiecki SA, w której zatrudnionych jest 800 pracowników. W dziale badań i rozwoju fabryki pracuje 250 inżynierów i designerów.
Autor: mnkwoj / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24