Komisja Europejska uaktualniła tzw. czarną listę linii lotniczych. Niektórym przewoźnikom zezwoliła na powrót do europejskiej przestrzeni powietrznej, wobec innych wprowadziła zakaz. W sumie dotyczy on obecnie 278 linii lotniczych.
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport Siim Kallas podkreślił, że unijny wykaz bezpieczeństwa lotniczego ma chronić europejską przestrzeń powietrzną.
"Może także posłużyć jako sygnał alarmowy dla poszczególnych państw i linii lotniczych, aby przywróciły one poziom bezpieczeństwa na poziomie krajowym" - powiedział cytowany w komunikacie Kallas.
Libia jeszcze czeka
Libijskie linie lotnicze nie będą mogły latać na obszarze Unii Europejskiej, dopóki nie zakończy się ich ponowna certyfikacja - poinformowała Komisja Europejska. Komisja przekazała, że linie odnotowały postępy, jednak władze libijskie przystały na to, by tamtejsze linie nie mogły wykonywać przewozów w Europie, dopóki nie zakończy się ich ponowna certyfikacja, która nie będzie budziła zastrzeżeń UE.
Na powrót do europejskiej przestrzeni powietrznej zezwolono przewoźnikom z Filipin i Wenezueli. "Z uwagi na poprawę sytuacji w dziedzinie bezpieczeństwa na Filipinach, na powrót do europejskiej przestrzeni powietrznej zezwolono Philippine Airlines, jako pierwszej od 2010 r. linii lotniczej z tego kraju. Wycofano także zakaz nałożony w 2012 r. na wenezuelskiego przewoźnika, Conviasa" - poinformowała w komunikacie KE. Dodano, że zakaz zostaje utrzymany w stosunku do wszystkich innych przewoźników zarejestrowanych na Filipinach.
278 linii
"Dziś potwierdziliśmy naszą gotowość do wykreślenia z wykazu państw i linii lotniczych, które faktycznie chcą i są w stanie wdrażać międzynarodowe normy bezpieczeństwa w zrównoważony sposób. Poza Filipinami, Wenezuelą i Mauretanią, wiele innych krajów afrykańskich także poczyniło widoczne postępy w tym zakresie" - dodał Kallas. Chodzi m.in. o Sudan i Mozambik. Unijny wykaz bezpieczeństwa lotniczego został również zaktualizowany, by usunąć linie lotnicze, które zaprzestały działalności. Uwzględnia także nowych przewoźników, niedawno powstałych w kilku krajach objętych zakazem - Demokratycznej Republice Konga, na Filipinach, w Indonezji, Kirgistanie, Mozambiku i Sudanie.
Zaktualizowany wykaz obejmuje wszystkich przewoźników, którzy mają certyfikaty wydane w 20 państwach (łącznie 278 linii lotniczych podlegających całkowitemu zakazowi wykonywania przewozów w UE). Są to Afganistan, Angola, Benin, Dżibuti, Erytrea, Filipiny (z wyjątkiem jednej linii), Gabon (z wyjątkiem trzech linii, których działalność podlega ograniczeniom i warunkom), Gwinea Równikowa, Indonezja (z wyjątkiem pięciu przewoźników), Kazachstan (z wyjątkiem jednego przewoźnika, którego działalność podlega ograniczeniom i warunkom), Kirgistan, Republika Konga, Demokratyczna Republika Konga, Liberia, Mozambik, Sierra Leone, Suazi, Sudan, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca oraz Zambia. Wykaz obejmuje również dwóch indywidualnych przewoźników: Blue Wing Airlines z Surinamu oraz Meridian Airways z Ghany. Ponadto wykaz dotyczy dziesięciu linii lotniczych podlegających ograniczeniom w wykonywaniu przewozów, którym zezwolono na wykonywanie lotów do UE na ściśle określonych warunkach. Są to: Air Astana z Kazachstanu, Afrijet, Gabon Airlines i SN2AG z Gabonu, Air Koryo z Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, Airlift International z Ghany, Air Service Comores z Komorów, Iran Air z Iranu, TAAG Angolan Airlines z Angoli i Air Madagascar z Madagaskaru. To dwudziesta pierwsza aktualizacja wykazu linii lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w Unii Europejskiej.
Cała "czarna lista" przewoźników jest dostępna na stronie internetowej Komisji Europejskiej.
Autor: //gak / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Eddie Heisterkamp