Sześć umów na unijne dofinansowanie inwestycji transportowych o łącznej wartości 2.423 mln zł podpisano w czwartek w Warszawie. Łączne dofinansowanie z funduszy unijnych wyniesie 1.582 mln zł. Umowy obejmą cztery projekty drogowe i dwa kolejowe.
Wiceminister infrastruktury Radosław Stępień powiedział podczas podpisywania umów, że bez wkładu UE realizowanie tak wielu inwestycji transportowych nie byłoby możliwe. - Pojechałem do Brukseli, by przekonywać, że w Polsce drogi, lotniska i kolej nie mają tylko znaczenia lokalnego. Jeśli Unia chce współpracować z Rosją czy Ukrainą, to podstawą jest zwykła wymiana transportowa - dodał Stępień.
A wszystko przez Mistrzostwa
Dwie inwestycje kolejowe są bezpośrednio związane z organizacją w Polsce Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku. Dofinansowana z funduszy unijnych ma być budowa torów łączących przystanek kolejowy Służewiec z warszawskim lotniskiem im. Chopina, oraz kupno pociągów, które będą tę trasę obsługiwać. Planowany koszt budowy kolejowej łącznicy to ok. 336 mln zł, z czego Unia zrefunduje prawie 202 mln. 13 pociągów, które będą jeździć na lotnisko ma kosztować ok. 369,5 mln zł, z czego ok. 150,5 mln zł będzie pochodzić z funduszy unijnych.
Budowa, przebudowa...
Pozostałe cztery projekty drogowe to budowa 35 km drogi ekspresowej i przebudowa 6,5 km drogi krajowej na odcinku Gniezno-Poznań, budowa obwodnicy miejscowości Miękowo w ciągu drogi krajowej nr 3, budowa dwujezdniowej ulicy Nowe Zawady w Poznaniu oraz przebudowa ulicy Żywieckiej w Bielsku-Białej, stanowiącej odcinek drogi krajowej nr 69.
Najdroższa wielkopolska
Z tych czterech inwestycji najdroższą jest budowa drogi między Gnieznem a Poznaniem - będzie to kosztować prawie 1,5 mld zł, z czego ok. 1.120,5 mln zł będzie pochodzić z funduszy unijnych.
Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Anna Siejda zapowiedziała, że w sierpniu będą podpisywane kolejne umowy
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24