- Minister finans贸w nie widzi mo偶liwo艣ci obni偶enia akcyzy na benzyn臋 i olej nap臋dowy - poinformowa艂 w Sejmie wiceminister finans贸w Jacek Kapica. Doda艂, 偶e na obecny wzrost cen paliw wp艂yw maj膮 艣wiatowe ceny ropy naftowej i kursy walutowe.
Kapica powiedzia艂, 偶e z uwagi na procedur臋 nadmiernego deficytu oraz wahaj膮cy si臋 kurs z艂ot贸wki w stosunku do dolara ameryka艅skiego, "minister finans贸w nie widzi mo偶liwo艣ci obni偶enia stawki podatku akcyzowego na benzyn臋 silnikow膮 i olej nap臋dowy".
- Udzia艂 podatku akcyzowego zar贸wno w cenie benzyny, jak i oleju nap臋dowego systematycznie spada i w tej chwili w przypadku benzyny to jest 28 proc., a w przypadku oleju nap臋dowego - 18 proc. - powiedzia艂 Kapica, odpowiadaj膮c w Sejmie na pytania pos艂贸w w tej sprawie.
Wiceminister wskaza艂, 偶e udzia艂 podatku akcyzowego w cenie paliw zmniejsza艂 si臋 w poszczeg贸lnych latach. - W roku 2008 w cenie benzyny stanowi艂 46 proc., w roku 2010 ju偶 28 proc. W cenie oleju nap臋dowego w 2008 r. podatek akcyzowy stanowi艂 31 proc, a w roku 2011 - 18,75 proc., wi臋c widzimy, 偶e podatek akcyzowy nie jest tym czynnikiem, kt贸ry wzrasta w cenie paliwa - powiedzia艂 wiceminister. Doda艂, 偶e na obecny wzrost cen paliw maj膮 wp艂yw przede wszystkim negatywne czynniki zewn臋trzne, czyli wzrost cen surowca - ropy naftowej na rynkach 艣wiatowych oraz kurs z艂ot贸wki do dolara ameryka艅skiego.
"Rz膮d nie ma wp艂ywu"
Rz膮d nie ma bezpo艣redniego wp艂ywu na kszta艂towanie poziomu (paliw-red.) Jacek Kapica
- Obni偶ka akcyzy na paliwa silnikowe mog艂aby spowodowa膰 ubytek dochod贸w do bud偶etu, wynikaj膮cych z ustawy na rok 2012. Nale偶y jednocze艣nie podkre艣li膰, 偶e ewentualne obni偶enie akcyzy na paliwa silnikowe nie jest jednoznaczne z obni偶eniem cen detalicznych paliw, gdy偶 s膮 to ceny umowne, a nie regulowane. Obni偶ka akcyzy mog艂aby by膰 przechwycona przez producent贸w i dystrybutor贸w paliw silnikowych, wi臋c w praktyce mog艂a by膰 niezauwa偶alna dla konsument贸w - zaznaczy艂 wiceminister.
Orkady i Szetlandy
Odnosz膮c si臋 do pyta艅 pos艂贸w o mo偶liwo艣膰 obni偶enia stawki podatku akcyzowego, na wz贸r Wielkiej Brytanii, wiceminister powiedzia艂, 偶e obni偶ka ta dotyczy tylko wysp: m.in. Orkad贸w i Szetland贸w z zastrze偶eniem, 偶e nie mo偶e by膰 ni偶sza od poziomu minimalnego. - Stawki zosta艂y obni偶one z poziomu 667 euro na tysi膮c litr贸w do poziomu 579 euro na tysi膮c litr贸w, a najni偶sza stawka, jak dzisiaj obowi膮zuje w Unii Europejskiej jest stosowana w Polsce. To jest 330 euro - podkre艣li艂.
Doda艂, 偶e ministerstwo monitoruje, jak kraje UE zachowuj膮 si臋 w tej sytuacji. Protesty transportowc贸w we W艂oszech wynika艂y z tego, 偶e tam jest wy偶sze opodatkowanie paliw ni偶 minimum, a jedynym krajem, kt贸re ma opodatkowanie ni偶sze od 330 euro to Bu艂garia, ale wynika to z jej traktatu akcesyjnego. Doda艂, 偶e na podobnej zasadzie tak偶e Polska mog艂a do ubieg艂ego roku stosowa膰 ni偶sze stawki podatku akcyzowego.
W ocenie wiceministra racjonalna i przemy艣lana polityka cenowa producent贸w czy importer贸w mo偶e w znacznym stopniu zniwelowa膰 dolegliwo艣膰 podwy偶ek akcyzy na oleje nap臋dowe, co nast膮pi艂o od pocz膮tku roku. - Dotyczy to przede wszystkim obni偶enia cen hurtowych oleju nap臋dowego przez te podmioty oraz obni偶enia mar偶 detalicznych przez w艂a艣cicieli stacji - podsumowa艂 wiceminister.
W tym tygodniu w Warszawie odby艂 si臋 protest kierowc贸w przeciw wysokim cenom paliw. Przejechali oni powoli obok gmach贸w najwa偶niejszych urz臋d贸w, m.in. Sejmu i Urz臋du Rady Ministr贸w.
殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽sxc.hu