W postępowaniu na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer) AJT dla polskich Sił Powietrznych wzięły udział trzy podmioty: Alenia Aermacchi, BAE Systems i Lockheed Martin UK.
Włoska firma
Jak informuje MON "zakończyło się sprawdzenie weryfikacyjne włoskiego samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master stanowiącego element zamówienia SZ RP na zintegrowany system szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer- AJT)".
"Samolot został poddany ocenie (sprawdzeniu weryfikacyjnemu) w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie podczas demonstracji przeprowadzonej w dniach 3-5 lutego br. przez wykonawcę zgodnie z zasadami i w zakresie określonym w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Sprawdzenie (...) potwierdziło, iż samolot spełnia te wymagania" - czytamy w komunikacie MON.
"W związku z powyższym dokonano formalnego wyboru oferty złożonej przez firmę Alenia Aermacchi. Podpisanie umowy przewidywane jest w I kwartale 2014 r." - informuje ministerstwo.
Ważny przetarg
O tym, że włoska firma została już wstępnie wybrana pisaliśmy w połowie grudnia. Jak informowało pod koniec listopada MON, oferta Alenia Aermacchi jest warta prawie 1,168 mld zł. Oferta BAE Systems była warta nieco ponad 1,754 mld zł, a Lockheed Martin UK - niecałe 1,803 mld zł.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia obejmowała cenę, koszt cyklu życia produktu oraz wybrane parametry. Jak informował realizujący zakupy Inspektorat Uzbrojenia MON, cena stanowiła połowę kryteriów oceny ofert.Samoloty M-346 należące do klasy AJT (Advanced Jet Trainer) umożliwią zaawansowane szkolenie pilotów samolotów bojowych MiG-29 i F-16 do czego nie nadają się eksploatowane od pół wieku samoloty TS-11 Iskra. Samoloty klasy AJT pozwolą też polskie armii zrezygnować po 2017 roku ze szkoleń pilotów F-16 w Stanach Zjednoczonych.MON ogłosiło przetarg w lutym 2013 roku. Do udziału zgłosiły się cztery podmioty. W czerwcu zainteresowani złożyli wstępne oferty. Na tym etapie wycofała się czeska firma Aero Vodochody. W sierpniu i wrześniu przeprowadzono negocjacje techniczne.Nowy system szkolenia ma zostać dostarczony w latach 2016-17. To drugie w ostatnich latach podejście do zakupu szkolnych odrzutowców. W 2010 roku MON rozpisało przetarg na 16 samolotów szkolno-bojowych; anulowano go w październiku 2011 roku W oczekiwaniu nowych samolotów i systemu szkolenia wojsko rozbudowało infrastrukturę w Dęblinie.
Autor: mn/klim/ / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Alenia Aermacchi | Duch.seb