Ministerstwo Obrony Narodowej wybrało firmę, która dostarczy polskiemu wojsku zintegrowany system szkolenia pilotów (AJT). Jak informuje MON, wygrała oferta złożona przez włoską firmę Alenia Aermacchi. W ramach systemu dostarczony zostanie też samolot szkoleniowy M-346 Master.
W postępowaniu na dostawę Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer) AJT dla polskich Sił Powietrznych wzięły udział trzy podmioty: Alenia Aermacchi, BAE Systems i Lockheed Martin UK.
Włoska firma
Jak informuje MON "zakończyło się sprawdzenie weryfikacyjne włoskiego samolotu szkolenia zaawansowanego M-346 Master stanowiącego element zamówienia SZ RP na zintegrowany system szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer- AJT)".
"Samolot został poddany ocenie (sprawdzeniu weryfikacyjnemu) w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie podczas demonstracji przeprowadzonej w dniach 3-5 lutego br. przez wykonawcę zgodnie z zasadami i w zakresie określonym w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Sprawdzenie (...) potwierdziło, iż samolot spełnia te wymagania" - czytamy w komunikacie MON.
"W związku z powyższym dokonano formalnego wyboru oferty złożonej przez firmę Alenia Aermacchi. Podpisanie umowy przewidywane jest w I kwartale 2014 r." - informuje ministerstwo.
Ważny przetarg
O tym, że włoska firma została już wstępnie wybrana pisaliśmy w połowie grudnia. Jak informowało pod koniec listopada MON, oferta Alenia Aermacchi jest warta prawie 1,168 mld zł. Oferta BAE Systems była warta nieco ponad 1,754 mld zł, a Lockheed Martin UK - niecałe 1,803 mld zł.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia obejmowała cenę, koszt cyklu życia produktu oraz wybrane parametry. Jak informował realizujący zakupy Inspektorat Uzbrojenia MON, cena stanowiła połowę kryteriów oceny ofert. Samoloty M-346 należące do klasy AJT (Advanced Jet Trainer) umożliwią zaawansowane szkolenie pilotów samolotów bojowych MiG-29 i F-16 do czego nie nadają się eksploatowane od pół wieku samoloty TS-11 Iskra. Samoloty klasy AJT pozwolą też polskie armii zrezygnować po 2017 roku ze szkoleń pilotów F-16 w Stanach Zjednoczonych. MON ogłosiło przetarg w lutym 2013 roku. Do udziału zgłosiły się cztery podmioty. W czerwcu zainteresowani złożyli wstępne oferty. Na tym etapie wycofała się czeska firma Aero Vodochody. W sierpniu i wrześniu przeprowadzono negocjacje techniczne. Nowy system szkolenia ma zostać dostarczony w latach 2016-17. To drugie w ostatnich latach podejście do zakupu szkolnych odrzutowców. W 2010 roku MON rozpisało przetarg na 16 samolotów szkolno-bojowych; anulowano go w październiku 2011 roku W oczekiwaniu nowych samolotów i systemu szkolenia wojsko rozbudowało infrastrukturę w Dęblinie.
Autor: mn/klim/ / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Alenia Aermacchi | Duch.seb