Prawie milion Polaków planuje zmienić operatora telefonii komórkowej – wynika z raportu agencji badawczej PBS DGA i firmy On Board PR. Jednocześnie aż czterech na pięciu nie zna żadnego z funkcjonujących na rynku operatorów wirtualnych.
Sieć komórkową chcą zmieniać najczęściej najmłodsi - 16,2 proc. planujących to osoby w wieku 15-17 lat.
Jednocześnie aż 80 proc. Polaków nie zna żadnego z działających na rynku operatorów wirtualnych, tzw. MVNO, takich jak np. Mobilking, mBank mobile czy MyAvon. Tylko ok. 20 proc. jest w stanie wymienić choć jednego z nich.
Najbardziej rozpoznawalną marką MVNO okazał się Mobilking. W badaniu rozpoznawalności uzyskał 30,6 proc. wskazań. Wynik dla mBank mobile to 8,6 proc., dla MyAvon – 7,9 proc., a dla Carrefour Mova – 6,3 proc.
"Wyniki badania rozpoznawalności poszczególnych marek są związane z ich charakterem. Na przykład jako pierwszą markę Mobilking wskazuje 2-krotnie więcej mężczyzn niż kobiet. Z kolei marka MyAvon związana z firmą kosmetyczną jest wymieniana 4-krotnie częściej przez kobiety niż przez mężczyzn" - poinformował w komunikacie Tomasz Dziedzic z PBS DGA.
Ciężki los nowych graczy
Z raportu wynika, że nowym operatorom bardzo trudno jest pozyskać klientów z uwagi na duże nasycenie rynku. Aż 77 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że posiada służbowy lub prywatny telefon komórkowy.
- Operatorzy wirtualni trochę zbyt późno zostali dopuszczeni do boju o abonentów. Wejście na tak trudny rynek wymaga sporych nakładów, a MVNO na razie nie są w stanie konkurować z operatorami infrastrukturalnymi takimi jak Era, Orange, Plus czy Play – uważa Piotr Kuriata z Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.
Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone we wrześniu 2008 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu