Co zrobić, gdy linia lotnicza zgubiła nasz bagaż i czy możemy wówczas starać się o odszkodowanie? Na te pytania odpowiedział w programie "Biznes dla Ludzi" ekspert zaproszony przez Pawła Blajera.
Jeśli po przylocie nie znajdziemy na pasie bagażowym swojej walizki, musimy zgłosić się do biura zagubionego bagażu. Na podstawie podanych przez nas informacji (m.in. szczegółowego opisu naszego bagażu) pracownik biura sporządzi protokół, który zostanie wprowadzony do systemu centralnego.
- Na specjalnych formularzach trzeba opisać jaki bagaż, skąd miał dolecieć i dokąd - podkreśliła radca prawny Marta Kopeć.
I dodała: - Linia lotnicza ma obowiązek jak najszybciej znaleźć bagaż, żebyśmy nie ponosili dodatkowych strat. To jest też w interesie linii lotniczej, ponieważ możemy domagać się odszkodowania. Ma ona na to 21 dni i my musimy czekać.
A co jeśli bez bagażu i zawartcyh w nim rzeczy osobistych wylądujemy za granicą, daleko od domu?
- Możemy kupić sobie rzeczy tzw. pierwszej potrzeby. Na te rzeczy bierzemy paragony lub faktury. Możemy domagać się potem od linii lotniczej, żeby zwróciłam nam te koszty. Musimy jednak zgłosić reklamację, do której załączamy wszystkie rachunki i paragony. Reklamację składamy dopiero wtedy, gdy dostaniemy bagaż. Żądamy odszkodowania - zaznaczyła Kopeć. Podkreśliła też, że odzyskać możemy pieniądze jedynie za produkty pierwszej potrzeby i lepiej nie pozwalać sobie na ekstrawagancję, np. kupowanie bardzo drogich ubrań czy kosmetyków. Przewoźnik może bowiem wtedy zakwestionować nasz zakup.
"Biznes dla Ludzi" od poniedziałku do piątku o 18.00 w TVN24 Biznes i Świat
Autor: red. / Źródło: TVN24 Biznes i
Źródło zdjęcia głównego: TVN24, shutterstock.com