Komisja Europejska przyznała blisko 60 milionów euro, czyli ponad 240 milionów złotych na projekty związane z rozwojem e-mobilności - poinformowało w czwartek Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na ładowarki do elektrycznych pojazdów.
Jak podano w komunikacie, Komisja Europejska ogłosiła wyniki naboru w konkursie Instrumentu "Łącząc Europę", który dotyczy budowy infrastruktury paliw alternatywnych (CEF AFIF 2024).
"Dofinansowanie otrzymały wszystkie projekty aplikujące w naborze, które będą realizowane na terenie Polski" - napisał resort.
Unijne środki na elektromobilność
Łączna wartość środków CEF przyznanych dla tych projektów wynosi prawie 59 mln euro, w tym na infrastrukturę, która zostanie wybudowana w Polsce prawie 25 mln euro.
W ramach wybranych projektów powstaną ładowarki do elektrycznych pojazdów lekkich i pojazdów ciężkich, w tym innowacyjne na rynku polskim ultraszybkie ładowarki o mocy 1 MW.
Jak podały Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), pod koniec grudnia 2024 r. po polskich drogach jeździło 141 tys. 455 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 72 tys. 589 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 68 tys. 866 sztuk. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 8 tys. 143.
W raporcie podano, że stale rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia składała się z 23 tys. 456 sztuk, a także liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 954 tys. 340 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 tys. 422 szt.; z tego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1 tys. 385 szt., zaś wodorowe – 87 szt.
Pod koniec 2024 r. w Polsce funkcjonowało 8 tys. 659 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 31 proc. z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock