Idą święta, będzie choinka. W niejednej firmie. Jaka musi być świąteczna dekoracja, by ją swobodnie "wrzucić" w firmowe koszty? - Nie może być przesadnie wystawna, ekskluzywna i zbytnio droga - mówi "Gazecie Prawnej" ekspert księgowy, Katarzyna Paterek.
Wydatki związane z wystrojem firmy, także w okresie świątecznym wpisują się w kształtowanie dobrego wizerunku firmy, ale - jak mówi Paterek, księgowa z firmy Auxilium - te ostatnie wynikają z tradycji i nie powinny być zaliczane do kosztów reprezentacyjnych.
Wydatki takie stanowią w całości koszty uzyskania przychodów - ocenia ekspertka.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Art. 15 ust. 1 ustawy o CIT
Tylko nie "na bogato"
Dekoracje świąteczne przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Ten brzmi: "Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu."
I to właśnie na podstawie punktu 28 wspomnianego Art. 16 ust. 1 ustawy, urząd skarbowy może zakwestionować wydatki na dekoracje, jeśli będą one zbyt wytworne - podkreśla Katarzyna Paterek w rozmowie z "Gazetą Prawną".
Źródło: "Gazeta Prawna", tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu