ITI Neovision - operator platformy "n" - oraz Telewizja Polsat S.A utworzyły konsorcjum, którego celem jest stworzenie kanału telewizyjnego Polska Ekstraklasa TV. Miałby on transmitować wszystkie spotkania Orange Ekstraklasy.
Według wstępnych planów miesięczny abonament tego kanału kosztowałby ok. 16 złotych, co stanowi sumę prawie o połowę niższą niż koszt ponoszony dotychczas przez abonentów odbierających polską ligę. - Zyskać mają wszyscy - zapowiadają pomysłodawcy.
Jak podkreślają przedstawiciele obu spółek oferta ta stanowi przełom w pokazywaniu i dostępności do polskiej piłki klubowej, a jej innowacyjność swym zasięgiem wykracza poza warunki przetargu na wyłączność praw do transmisji w latach 2008-2011 wiosennych i jesiennych rozgrywek polskiej Ligi Piłki Nożnej, który ogłosiła Ekstraklasa S.A.
Bo piłka jest dla kibiców
Kanał, transmitujący wszystkie mecze, miałby być udostępniany wszystkim zainteresowanym nadawcom, platformom cyfrowym i sieciom kablowym na takich samych warunkach finansowych. Jego zasięg mógłby więc osiągnąć ponad pięć milionów abonentów. Konsorcjum planuje udostępnić kanał za cenę około 16 złotych od abonenta, co stanowi sumę prawie o połowę niższą niż koszt ponoszony dotychczas przez abonentów odbierających polską ligę.
- Przyjęcie tej propozycji przez Ekstraklasę S.A oznaczałoby znaczne zwiększenie zasięgu transmisji i udostępnienie polskiej piłki wszystkim kibicom bez dzielenia ich na odbiorców tej czy innej telewizji. Nasza wspólna propozycja jest także wyjściem naprzeciw oczekiwaniom większości klubów, a co najważniejsze przyczyni się do popularyzacji samej Ligi – powiedział Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu telewizji Polsat.
- Nasza wspólna inicjatywa jest odpowiedzią na głosy kibiców, którzy żądają prawa wyboru nadawcy w dostępie do transmisji telewizyjnych. Stworzenie odrębnego kanału transmitującego Polską Ligę i zaoferowanie go wszystkim, jest najbardziej sprawiedliwym i prospołecznym działaniem, jakie można sobie na tym rynku i w tej sprawie wyobrazić – dodaje Maciej Sojka, prezes ITI Neovision.
Bizes się kręci...jak piłka
Wpłynięcie oferty nowopowołanego konsorcjum potwierdził rzecznik prasowy spółki Ekstraklasa Adrian Skubis. - Rzeczywiście otrzymaliśmy taką ofertę - powiedział. - Nie potrafię w tej chwili powiedzieć, czy Polsatu i ITI Neovision będzie omawiana. Myślę, że najpierw muszą ten problem rozstrzygnąć prawnicy. Ale na wszelkie komentarze jest zdecydowanie za wcześnie - dodał.
Maciej Sójka zauważa, że oferta, bardzo wygodna dla kibiców, jest też wielce zyskowna dla Ekstraklasy S.A. - Polskie kluby piłkarskie ni są w stanie w tej chwili podpisywać umów ze sponsorami czy sprzedawać banerów reklamowych, bo ekspozycja meczów jest bardzo mała. Gdyby byłą większa, klub zarobiłby dużo więcej pieniędzy - tłumaczy.
Konsorcjum zapewniło również Ekstraklasie S.A. gwarancje finansowe w wysokości stu milionów złotych za sezon. Według nieoficjalnych informacji, na podobną sumę opiewała odrzucona oferta Canal Plus. - Liczymy, że pojawią się też dodatkowe zyski, choćby ze zwiększonej dystrybucji, którą umożliwia oferta kanału - mówi prezes Sojka.
Czas pokaże, czy pokażą
19 grudnia Ekstraklasa S.A. unieważniła przetarg na główny pakiet telewizyjny, obejmujący prawo do transmisji wszystkich meczów piłkarskiej pierwszej ligi. Argumentowano, że żadna z ofert nie była dla akcjonariuszy spółki (klubów) na tyle satysfakcjonująca, by ją przyjąć. Nie rozstrzygnięto zresztą przetargu na żaden z pięciu pakietów.
Później okazało się, że akcjonariusze zapoznali się jedynie z ofertą stacji Canal Plus, która obecnie posiada prawa do transmisji z meczów piłkarskiej ekstraklasy. Ofertę w przetargu na główny pakiet złożył jeszcze Polsat, ale z powodu uchybień formalnych nie była ona analizowana.
W poniedziałek zbierze się rada nadzorcza spółki Ekstraklasa SA, która zajmie się sprawami związanymi z przetargiem na prawa telewizyjne do rozgrywek Orange Ekstraklasy w sezonach 2008/09, 2009/10 i 2010/11. Według prezesa spółki Andrzeja Ruski, możliwych jest kilka wariantów, m.in. powtórzenie przetargu, rozpoczęcie negocjacje z wybranymi podmiotami, modyfikacja pakietów oraz samodzielna produkcji sygnału i zaoferowanie go potencjalnym odbiorcom. Oferta Polsatu i ITI Neovision jest najbliższa temu ostatniemu rozwiązaniu.
Źródło: TVN24, PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24