Fiat zdradza Włochy. Zadebiutuje na Wall Street?

Najnowsze


Sergio Marchionne, szef Fiata zapowiedział, że centrala jego firmy przeniesie się najprawdopodobniej do Wielkiej Brytanii. Włochy były domem koncernu przez 115 lat. Fiat w styczniu połączył się z Chryslerem. Wszystko po to, aby zapłacić mniejsze podatki.

Zarząd koncernu w środę ogłosi decyzję w sprawie przyszłości spółki. Ale szef Fiata, Sergio Marchionne, już zapowiedział, że centrala jego firmy wynosi się z Włoch. Zmiana adresu firmy ma dać jej oszczędności podatkowe.

29 stycznia zarząd koncernu zdecyduje też, na której giełdzie będą notowane wspólne akcje Fiata i Chryslera. Marchionne sugerował, że najlepszym miejscem na debiut grupy byłby Nowy Jork.

Włochy duszą konkurencję

Legendarna siedziba włoskiego koncernu znajduje się dziś w Turynie. Fiat jest we Włoszech największym prywatnym pracodawcą. Ostatnie lata były jednak dla koncernu trudne, bo firma odnotowywała mniejsze zyski. Do gorszych wyników przyczyniły się również wysokie podatki, restrykcyjne prawo i ochrona praw pracowników. To wszystko sprawiło, że Fiat stał się mniej konkurencyjny.

Marchionne stwierdził, że nie ma znaczenia, gdzie znajdzie się nowa siedziba jego firmy, bo zarówno Fiat, jak i Chrysler to globalni gracze, a jak dodał on sam "mieszka w samolocie".

Szacuje się, że wyjście Fiata z Włoch, i przeniesienie do Wielkiej Brytanii, pozwoliłoby spółce płacić niższe podatki. - Gdy rzeczywista produkcja samochodów nie będzie odbywać się w Wielkiej Brytanii, to powodem zmiany będzie w dużej mierze niższy podatek - mówi Chris Morgan, szef polityki podatkowej w KPMG.

Nowy model produkowany w Polsce?

O kontrakty z Fiatem wciąż stara się również polskie Ministerstwo Gospodarki. W czwartek wicepremier Janusz Piechociński spotka się w Rzymie z przedstawicielami koncernu. Na spotkaniu mają zostać ustalone szczegóły o uruchomienia produkcji nowego modelu tej marki w Polsce.

- Mamy deklarację, że w kwietniu zostanie ogłoszona nowa strategia (Fiata - red.). Jestem przekonany, że przywiozę z Rzymu jej istotny element dla polskich zakładów koncernu Fiata mówiący o nowym modelu samochodu - mówi wicepremier.

Dotknięty kryzysem Fiat zdecydował przed rokiem o zakończeniu w Polsce produkcji modelu Panda Classic. Mimo to koncern pozostaje największym producentem samochodów w Polsce.

Autor: msz//gry / Źródło: Reuters, Wall Street Journal, PAP