Ponad 21 mln zł kary nałożył na Polską Telefonię Cyfrową - operatora sieci T-Mobile - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes Urzędu uznała, że PTC wprowadzała konsumentów w błąd nierzetelnie informując o zasadach jednego z konkursów smsowych. Operator już zapowiada odwołanie do sądu od decyzji UOKiK.
Do UOKiK wpłynęło kilkaset skarg konsumentów dotyczących loterii "Czy stałeś się dzisiaj Milionerem", która została zorganizowana przez Polską Telefonię Cyfrową - operatora m.in. sieci Era (obecnie T-Mobile).
Konkurs trwał od 25 października 2010 roku do 2 lutego 2011 roku i przewidywał możliwość wygrania miliona złotych. Sieć zachęcał do udziału w nim wysyłając do swoich abonentów smsy o treści: "ERA: Czas odmienić Twoje życie! Możesz wygrać milion złotych dzisiaj od ERY! Wyślij za darmo TAK na 8007! SMSy na 8007 są darmowe! Reg: 100m.era.pl 4,88zł/dzień". Aby wziąć udział w loterii, wystarczyło odesłać smsa na podany numer.
Sms codziennie
Od tego momentu uczestnik otrzymywał od PTC jedną wiadomość sms dziennie, za którą musiał zapłacić 4,88 zł brutto - aż do dnia zakończenia konkursu lub przesłania rezygnacji. Większość osób nie zdawała sobie jednak z tego sprawy - ze skarg, które otrzymał Urząd wynika, że wielu abonentów było przekonanych o tym, że biorą udział w loterii jednorazowo. O całkowitych kosztach związanych z konkursem dowiadywali się po dostarczeniu rachunku telefonicznego - podał UOKiK.
Kolejną praktyką, którą zakwestionowała Prezes Urzędu było wprowadzanie w błąd co do kosztów udziału w loterii. W treści smsa zachęcającego do gry pojawiała się informacja o tym, że wysłanie wiadomości jest bezpłatne, a na końcu napis 4,88zł/dzień. Zdaniem Urzędu, w ten sposób przekaz stał się nieczytelny i niezrozumiały i miał na celu wywołanie wrażenia, że abonent nic nie płaci, biorąc udział w loterii.
Prezes UOKiK uznała, że PTC wprowadziła konsumentów w błąd nierzetelnie informując o zasadach loterii. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na PTC nałożono karę 21 262 842 zł oraz obowiązek publikacji decyzji na stronie internetowej www.t-mobile.pl przez sześć miesięcy. Spółka zaprzestała stosowania praktyki.
Decyzja UOKiK nie jest ostateczna, przedsiębiorca ma prawo odwołania się do sądu. Jak poinformowało PAP biuro prasowe T-Mobile, firma skorzysta z tej możliwości.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24