Dwa miliardy złotych zainwestuje Volkswagen w rozbudowę i unowocześnienie zakładów w Wielkopolsce. Niemiecki koncern zwiększa automatyzację produkcji w Polsce, ale przez to zredukuje zatrudnienie - pisze w piątkowym wydaniu "Rzeczpospolita".
Jak pisze "Rz", spółka przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji nowego samochodu w połowie 2020 roku.
"Robotyzacja i modernizacja zakładu, w szczególności spawalni, przyczyni się do zredukowania czasu produkcji samochodu i przyczyni się do obniżenia kosztów" - tłumaczy, cytowany przez "Rzeczpospolitą", Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań.
Montaż 450 nowych robotów na wydziale spawalni ma zwiększyć poziom zautomatyzowania budowy karoserii z obecnych 42 do 80 procent.
Dziennik wskazuje, że automatyzacja na poziomie 80 procent ma przybliżyć Poznań do efektywności innych zakładów koncernu i poprawić jego konkurencyjność. "W fabryce w Wolfsburgu, produkującej golfa, roboty wykonują 95 procent prac przy budowie karoserii. W hiszpańskiej Pampelunie, gdzie powstaje polo - 100 procent" - czytamy.
Zwolnienia
Jak informuje jednak "Rz", zwiększenie poziomu robotyzacji zakładów pociągnie za sobą zwolnienia pracowników.
"Do końca przyszłego roku VW Poznań zatrudniający prawie 11 tysięcy osób i będący największym pracodawcą w Wielkopolsce pozbędzie się około 750 osób. Zwolnienia będą dotyczyły nie tylko fabryk w Poznaniu, ale także nowej fabryki we Wrześni i zakładu w Swarzędzu. Zlikwidowana zostanie część stanowisk administracyjnych" - czytamy.
W związku z tym - jak dodano - na szkolenia i przekwalifikowanie przewidziano w sumie 15 milionów złotych do 2021 roku.
Jak pisze "Rz", kierownictwo spółki uważa jednak, że zwalniani pracownicy nie powinni mieć kłopotów ze znalezieniem nowej pracy. "Poznań ma najniższą stopę bezrobocia w Polsce. A nasi pracownicy to osoby przeszkolone, wykształcone i doświadczone w pracy z nowoczesnym środowisku" - twierdzi kierownictwo spółki, cytowane przez dziennik.
Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl na koniec 2018 roku w zakładach motoryzacyjnych pracowało rekordowe 202,7 tysiąca osób, o 4 procent więcej niż rok wcześniej.
Największe fabryki
Jak wynika z raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2018 roku ze wszystkich fabryk w Polsce wyjechało 632,7 tysiąca samochodów osobowych i lekkich dostawczych.
Największą fabryką w Polsce jest Volkswagen Poznań. Jego udział przekroczył 42 procent w krajowej produkcji samochodów. Z taśm zakładu w Poznaniu i we Wrześni zjechało łącznie 266,8 tysiąca aut osobowych i lekkich dostawczych.
Zakład Fiat Chrysler Automobiles Poland w Tychach wyprodukował 259,4 tysiąca aut. Gliwicki zakład Opel Manufacturing Poland wyprodukował zaś 106,5 tysiąca samochodów.
Autor: mb / Źródło: Rzeczpospolita, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: volkswagen-poznan.pl