Droga ekspresowa S19, która będzie najważniejszą częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, będzie miała w Polsce około 580 kilometrów długości. Cała trasa ma być gotowa do końca 2026 roku i kosztować ma ponad 27 miliardów złotych - podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
S19 będzie przebiegać od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Połączy województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Jak podała w komunikacie GDDKiA, obecnie kierowcy korzystają z ok. 50 km tej trasy w województwach lubelskim i podkarpackim. W realizacji jest prawie 140 km drogi - od Lublina do Sokołowa Małopolskiego na Podkarpaciu i przedłużenie od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Trwają przetargi na kolejne blisko 140 km w województwach podlaskim i lubelskim, a w przygotowaniu jest dokumentacja na pozostałą część trasy.
Według zapowiedzi GDDKiA w przyszłym roku kierowcy wjadą na kolejne nowe odcinki S19.
Różne etapy przygotowania
W poszczególnych województwa droga jest na różnych etapach przygotowania. Na Podlasiu dziewięć odcinków S19 jest na etapie postępowania przetargowego. Większość z nich jest już po otwarciu ofert, a do końca roku podpisane mają być umowy na trzy odcinki. Do końca roku będzie ogłoszony jeszcze przetarg na odcinek Boćki - Malewice.
Natomiast dla 33-kilometrowego odcinka - granica woj. podlaskiego i mazowieckiego - Łosice - granica woj. mazowieckiego i lubelskiego prowadzone są prace przygotowawcze. Opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej.
W województwie lubelski budowa S19 ruszyła w ubiegłym roku. Prace trwają na wszystkich sześciu odcinkach realizacyjnych od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie o łącznej długości ok. 75 km. W ramach inwestycji powstają m.in. obejścia Niedrzwicy Dużej, Wilkołazu, Kraśnika i Janowa Lubelskiego. "Zaawansowanie prac jest różne, w zależności od terminu otrzymania decyzji ZRID i daty rozpoczęcia prac w terenie" – podała GDDKiA.
Na odcinkach S19 na północ od Lublina w stronę granicy z woj. mazowieckim trwają prace projektowe; na jednym z tych odcinków został już ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i budowę.
Z kolei na Podkarpaciu droga została podzielona na 13 odcinków. Na sześciu trwają już prace w terenie, a na pozostałych odcinkach - prace przygotowawcze, m.in. opracowywana jest koncepcja programowa.
Jak poinformowała GDDKiA, ostatni odcinek S19 w naszym kraju, czyli Dukla – Barwinek (granica państwa) to jeden z trudniejszych fragmentów trasy pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.
"Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze, które skupiają się na zakończeniu badań geologicznych wykonywanych w ramach koncepcji programowej. Na 18-kilometrowym odcinku zaplanowano w ramach robót geologicznych prawie 23 kilometry otworów badawczych" – można przeczytać w komunikacie GDDKiA.
Koszt budowy
Budowa S19 będzie kosztować ponad 27 mld zł, z czego koszty prac budowlanych to blisko 24 mld zł. Po wybudowaniu całej drogi stanie się ona najważniejszą częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Połączy on kraje nad północnym i wschodnim wybrzeżu Morza Bałtyckiego z krajami półwyspu Bałkańskiego na południu Europy.
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock