Unijny zakaz rejestracji nowych samochod贸w spalinowych po 2035 roku budzi kontrowersje. Polska g艂osowa艂a przeciw - napisa艂a we wtorek na Twitterze minister klimatu i 艣rodowiska Anna Moskwa. Wyrazi艂a ponadto przekonanie, 偶e w 2026 roku plany w tym zakresie zostan膮 zweryfikowane. Wpis w tej sprawie zamie艣ci艂 te偶 premier Mateusz Morawiecki.
Rada UE przyj臋艂a we wtorek rozporz膮dzenie okre艣laj膮ce bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochod贸w osobowych i dostawczych. Regulacja zak艂ada 100 proc. redukcji emisji dwutlenku w臋gla w przypadku nowych pojazd贸w po 2035 roku.
Polska przeciwna zakazowi dla aut spalinowych
Do nowych przepis贸w odnios艂a si臋 we wpisie na Twitterze minister klimatu i 艣rodowiska Anna Moskwa. "Polska g艂osowa艂a przeciw zakazowi sprzeda偶y nowych samochod贸w spalinowych po 2035 roku" - przekaza艂a szefowa MKi艢.
"Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsuj膮 rozwi膮zania korzystne g艂贸wnie dla swojego rynku, pokazuje, 偶e nie ma to nic wsp贸lnego ze sprawiedliw膮 transformacj膮" - oceni艂a polska minister. Anna Moskwa doda艂a, 偶e czynnikami decyduj膮cymi o wyborze technologii na kolejne dziesi臋ciolecia powinny by膰 rynek i spo艂ecze艅stwa, a nie przymus UE.
Jak zaznaczy艂a szefowa MKi艢 w innym wpisie, w 2026 roku planowana jest rewizja rozporz膮dzenia dotycz膮ca zakazu rejestracji nowych samochod贸w spalinowych. "Jestem przekonana, 偶e do tego czasu w UE zrozumiej膮 absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostan膮 zweryfikowane" - podkre艣li艂a.
Do polskiego sprzeciwu odni贸s艂 si臋 te偶 premier Mateusz Morawiecki. "Na moje polecenie minister Anna Moskwa zag艂osowa艂a przeciw zakazowi sprzeda偶y nowych samochod贸w spalinowych po 2035 r. Dzi臋kuj臋 Pani Minister" - napisa艂 szef rz膮du.
Unijny zakaz dla aut spalinowych
Nowe unijne przepisy okre艣laj膮 nast臋puj膮ce cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochod贸w osobowych i o 50 proc. dla nowych samochod贸w dostawczych w latach 2030-2034 w por贸wnaniu z poziomami z 2021 roku; 100 proc. redukcji emisji CO2 zar贸wno dla nowych samochod贸w osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.
Przyj臋cie przepis贸w - kt贸re de facto oznaczaj膮 zakaz rejestracji nowych samochod贸w z silnikiem spalinowym od 2035 roku - stan臋艂o w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zg艂osi艂y sprzeciw, domagaj膮c si臋 wyj膮tku dla tzw. e-paliw.
W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Bruksel臋 do rozporz膮dzenia dodano punkt dotycz膮cy tej kwestii. Komisja Europejska zobowi膮za艂a si臋 w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazd贸w nap臋dzanych wy艂膮cznie paliwami neutralnymi pod wzgl臋dem emisji CO2 po 2035 roku.
W 2026 roku KE dokona szczeg贸艂owej oceny post臋p贸w w osi膮ganiu cel贸w 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualnej potrzeby ich przegl膮du.
殴r贸d艂o:聽PAP, TVN24 Biznes