Hybrydowe samochody osobowe zwiększają swój udział w rynku. W trzecim kwartale tego roku tego typu pojazdy wyprzedziły auta z silnikami Diesla i stanowiły 20,7 procent całego rynku Unii Europejskiej - wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Jak podkreślono, to pierwsza sytuacja, w której hybrydy stały się drugim najpopularniejszym rodzajem napędu w Unii Europejskiej.
ACEA wskazało, że od lipca do września 2021 roku samochody z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi kontynuowały spadki, niemal całkowicie przejmując ciężar łącznego spadku rejestracji samochodów w ostatnich trzech miesiącach.
"Sprzedaż samochodów benzynowych skurczyła się o 35,1 procent i wyniosła 855 476 sztuk, a ich udział spadł z 47,6 procent w trzecim kwartale 2020 roku do 39,5 procent udziału w rynku w tym roku" - podkreślono. Jak zauważono, jeszcze bardziej ucierpiał diesel, którego udział w rynku zmniejszył się w tym samym okresie o ponad 10 punktów procentowych, z 27,8 procent do 17,6 procent. "Rejestracje nowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi spadły o ponad połowę w całym regionie UE, z 769 922 sztuk sprzedanych w zeszłym roku do 381 473 w trzecim kwartale 2021 roku" - czytamy.
Samochody hybrydowe - sprzedaż
W trzecim kwartale br. rejestracje klasycznych samochodów hybrydowych (HEV) stanowiły 20,7 procent całego rynku UE i wyprzedziły samochody z silnikami Diesla. W całej Unii Europejskiej zarejestrowano 449 506 hybrydowych samochodów osobowych. To o 31,5 procent więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem, kiedy zarejestrowano 341 863 takie pojazdy.
Duży wzrost zanotowano również w naszym kraju. W minionych trzech miesiącach w Polsce zarejestrowano 30 906 hybrydowych samochodów osobowych, podczas gdy rok wcześniej było to 17 208 aut. Oznacza to wzrost o 79,6 procent.
Ponadto w ciągu ostatnich trzech miesięcy zarówno samochody czysto elektryczne (BEV), jak i hybrydy plug-in (PHEV) prawie podwoiły swój udział w rynku - zdobywając odpowiednio 9,8 procent i 9,1 procent.
Popyt na pojazdy elektryczne w Unii Europejskiej wzrósł o 56,7 procent osiągając poziom 212 582 sztuki. "Stało się tak pomimo ogólnego spadku liczby rejestracji nowych samochodów w omawianym trzymiesięcznym okresie, a wzrost został wsparty przez zachęty dla pojazdów BEV na poszczególnych rynkach" - stwierdzili przedstawiciele ACEA.
Hybrydy plug-in również zwiększyły swój udział w sprzedaży samochodów w UE, osiągając liczbę 197 300 sztuk, co oznacza wzrost o 42,6 procent. Ze wszystkich czterech kluczowych rynków Włochy odnotowały największy wzrost sprzedaży - o 130,6 procent.
W trzecim kwartale sprzedaż pojazdów napędzanych gazem ziemnym (NGV) w Unii Europejskiej wyraźnie spadła - 48,8 procent. Według ACEA stało się tak głównie z powodu malejącego popytu we Włoszech - spadek o 39 procent - które są tradycyjnie największym rynkiem dla tego typu pojazdów.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock