Auta hybrydowe są ekologiczną alternatywną dla tradycyjnych napędów. Dzięki najnowszym technologiom, takim jak w ŠKODZIE OCTAVII iV, możliwe są osiągi jak w sportowym aucie benzynowym.
Artykuł sponsorowany
Hybrydy z założenia miały zastąpić drogie w eksploatacji i nieekologiczne auta spalinowe. W początkowej fazie jednak osiągnięcia zniechęcały miłośników szybkiej jazdy do zakupu tego typu auta. Inżynierowie ŠKODY rozwiązali ten problem. Nowa, zrywna OCTAVIA czwartej generacji jest dostępna w wersji liftback i kombi, a także w uterenowionej odmianie SCOUT i trzech sportowych wariantach RS.
- Wprowadzając model OCTAVIA RS iV, rozpoczynamy nowy rozdział w pełnej sukcesów historii naszych modeli RS i po raz pierwszy wykorzystujemy napęd hybrydowy plug-in w topowym, sportowym aucie. Dzięki takiemu rozwiązaniu nowa OCTAVIA RS iV charakteryzuje się większą wydajnością i sportowym charakterem, przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 – komentuje Christian Strube, członek zarządu ŠKODY do spraw rozwoju technologicznego.
Co istotne, pokonywanie trasy w OCTAVII RS iV może być niemalże bezkosztowe. Łatwo bowiem wykorzystać energię z paneli fotowoltaicznych lub darmowe miejskie punkty do ładowania aut. Ładowarka ścienna 3,6 kW umożliwia naładowanie akumulatora do 80 proc. pojemności w zaledwie 2 godziny i 33 minuty, a pełne ładowanie do 100% trwa 3 godziny 33 minuty. Z kolei ładowanie akumulatora z gniazda 230 V od 0 do 80% zajmuje 3 godziny 45 minut, a do 100% - 5 godzin.
Zastosowanie pojemnych akumulatorów pozwala na przejechanie do 60 km przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Zarówno w trybie elektrycznym, jak i hybrydowym OCTAVIA RS iV jest bardzo niskoemisyjna. Łączna emisja CO2 wynosi zaledwie 25-36 g/km, co oznacza, że samochód już spełnia wymogi nadchodzącej normy emisji spalin Euro 6d.
Sportowy zryw
Nowa OCTAVIA idzie w ślady sztandarowego modelu SUPERB iV, będąc drugą ŠKODĄ iV w wersji hybrydowej typu plug-in – i to w dwóch wariantach mocy. OCTAVIA iV oferowana jest w wersji wyposażenia Ambition i wyższych (oprócz wersji SCOUT) i ma moc 150 kW (204 KM); maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm. Sportowa wersja OCTAVIA RS iV może się poszczycić mocą 180 kW (245 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm. W trybie Sport, umożliwiającym kierowcy korzystanie z pełnej mocy pojazdu, model OCTAVIA RS iV w obu wersjach nadwozia przyśpiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna pojazdu wynosi 225 km/h.
W porównaniu z równoważną wersją z silnikiem benzynowym i przekładnią DSG, sprint od 80 do 120 km/h trwa krócej o 2,2 sekundy. Energiczny styl jazdy wspomagany jest przez progresywny układ kierowniczy (w standardzie) oraz dynamiczną korekcję zawieszenia sportowego, typową dla linii RS.
Obydwa warianty iV czwartej generacji bestsellera ŠKODY wyposażone są w 6-stopniową automatyczną skrzynię DSG z technologią "shift-by-wire" do elektronicznej zmiany przełożeń. W wersji liftback pojemność bagażnika wynosi 450 l, a w wersji COMBI 490 l. OCTAVIA RS iV ma również sportowe zawieszenie specjalnie dostosowane do tej wersji, które zapewni świetną kontrolę toru jazdy.
Niezwykle ważny w aspekcie prędkości jest wysoki moment obrotowy, jakim dysponuje nowa OCTAVIA. Dzięki niemu uzyskujemy wysoką moc silnika, przy niskim spalaniu benzyny, bowiem część mocy pochodzi z akumulatorów. Wpływ na szybkość oraz komfort jazdy mają jednak także detale. Dzięki nowej konstrukcji wlotów powietrza oraz koncepcji Compactor®, ŠKODA uzyskała lepszą aerodynamikę modelu OCTAVIA, zmniejszyła emisję CO2 oraz usprawniła chłodzenie silnika i układu hamulcowego.
Poczuj tę moc. Tanio i ekologicznie
W modelach OCTAVIA iV i OCTAVIA RS iV można wybrać tryb Eco, Normal, Sport oraz Individual, a także opcję Comfort, jeżeli samochód jest wyposażony w adaptacyjne zawieszenie (DCC). Profile umożliwiają zmianę ustawień układu kierowniczego, silnika i skrzyni biegów.
Kierowca może także przełączać między trybem elektrycznym i hybrydowym na centralnym wyświetlaczu wyboru profili jazdy. W założeniu inżynierów to właśnie użytkownik ma pełną kontrolę nad autem i jego ustawieniami. Dzięki temu, sami zadecydujemy, kiedy chcemy jeździć tylko na prądzie, a kiedy w trybie hybrydowym. Przełączenie na hybrydę umożliwia ładowanie akumulatora podczas jazdy poprzez odzyskiwania energii przez silnik oraz z odzyskiwania energii hamowania. Jeżeli okienko "Auto" na wyświetlaczu centralnym nie jest zaznaczone, kierowca może sam wybrać poziom naładowania akumulatora. Ekonomiczna, niskoemisyjna i ekologiczna jazda "sportową furą" stała się więc możliwa!
Źródło zdjęcia głównego: Škoda