MOL uruchomił w Polsce pierwszą stację paliw pod swoją marką. - Polska jest dużym rynkiem, największym, na którym działamy - powiedział prezes MOL Polska Richard Austen. Węgierski koncern przejął ponad 410 stacji Lotosu. Rebranding ma potrwać do końca 2024 roku.
MOL w ramach środków zaradczych, związanych z fuzją Orlenu z Lotosem, przejął większość, bo ponad 410 stacji paliw gdańskiego koncernu. Umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec listopada 2022 roku. Z kolei sieć PKN Orlen powiększyła się o około 100 stacji paliw Lotosu.
Stacje MOL w Polsce
Pierwsza stacja pod marką MOL została uruchomiona w Klemencicach w województwie świętokrzyskim, przy drodze ekspresowej S7. Obiekt zaczął działać na początku lutego, ale w piątek nastąpiło symboliczne otwarcie z udziałem przedstawicieli węgierskiego koncernu. - Polska jest dużym rynkiem, największym, na którym działamy. (…) Można od nas oczekiwać rebrandingu kolejnych stacji, nowych paliw, programu lojalnościowego, nowego konceptu gastronomicznego - powiedział prezes MOL Polska Richard Austen podczas uroczystości uruchomienia stacji.
To jedna z ponad 410 stacji Lotosu przejętych przez węgierski koncern. Wiceprezes wykonawczy grupy MOL ds. usług konsumenckich Peter Ratatics poinformował, że rebranding stacji wcześniej należących do gdańskiej spółki powinien potrwać do końca 2024 roku. - Potrzebujemy na rebranding około dwóch lat - powiedział.
Jak podawano, koszt rebrandingu zależeć będzie od stacji, jej stanu technicznego, ale firma szacuje, że może wynosić 60-100 tys. dolarów na jeden punkt.
W marcu planowane jest otwarcie kolejnych dwóch stacji MOL, w miejscowościach Budykierz i Przyimy.
Pod marką MOL mają też funkcjonować w przyszłości stacje Slovnaft Polska, działające na południu kraju, dzięki czemu polska sieć grupy zbliży się do 500 stacji. Z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika, że na koniec 2022 roku w Polsce działało 85 stacji Slovnaft.
Stacje paliw w Polsce
Na koniec ubiegłego roku w Polsce najwięcej stacji w Polsce miał PKN Orlen - 1920. Na drugim miejscu znalazło się BP. W naszym kraju działały 574 stacje należące do koncernu. MOL - licząc także stacje Slovnaft - będzie na najniższym stopniu podium pod względem liczby stacji paliw w Polsce.
Na czwartym miejscu jest Shell z 455 punktami, na piątym Moya - 401 stacji, a na szóstym CircleK- 393.
Jak poinformowali przedstawiciele Grupy MOL, polski rynek jest bardzo konkurencyjny. Ratatics pytany o największe wyzwanie, odpowiedział, że są nim ceny paliw. - Marże w Polsce są niskie, ale jesteśmy przyzwyczajeni do konkurencyjnych warunków - powiedział Ratatics.
- Chcemy mieć jak najwięcej stacji. Realistycznie patrząc, chcielibyśmy mieć w Polsce do 600 stacji. Widzimy tu dużo możliwości rozwoju. Nie wykluczamy akwizycji, ale i inwestycji greenfield, na przykład w przy punktach MOP - powiedział Peter Ratatics.
Pytany, w jakim czasie grupa chciałaby osiągnąć cel około 600 stacji, odpowiedział: "Myślę, że w ciągu pięciu lat".
"Polska jest w dużo lepszym położeniu"
Grupa nie spodziewa się problemów z dostawą paliw w krótkim okresie, w związku z unijnym embargiem na import rosyjskich paliw gotowych, które obowiązuje od 5 lutego. - Polska jest w dużo lepszym położeniu niż kraje, które nie mają dostępu do morza, na przykład Czechy, czy Węgry. Paliwa można importować drogą morską - powiedział Ratatics.
Jak poinformował, w tym roku wolumen paliw eksportowanych przez MOL ze słowackiej rafinerii do Polski może być podobny jak dotychczas, ale w przyszłym roku eksport może być niższy.
Ratatics wskazał, że grupa ma długoterminowy kontrakt na dostawy z Grupą Orlen. Nie wyklucza też importu drogą morską, jest też otwarta np. na współpracę z Saudi Aramco.
Grupa MOL na polskim rynku jest obecna od 1997 roku. Od 2004 roku firma jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes