Nowa ŠKODA OCTAVIA iV jest dostępna w różnych wariantach napędu. Szczególnie interesująca jest wersja plug-in.
Artykuł sponsorowany
Nowa OCTAVIA jest drugim modelem, po flagowej ŠKODZIE SUPERB, dostępnym z hybrydowym napędem typu plug-in – i to w dwóch wariantach mocy. W najmocniejszym wariancie usportowionej RS iV, silnik benzynowy 1.4 TSI 150 KM i silnik elektryczny 85 kW zapewniają łączną moc 245 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm.
Niskoemisyjnie i wydajnie
Warto zastanowić się, co oznacza określenie plug-in. Samochód nadal ma silnik spalinowy i silnik elektryczny, ale pojawia się w nim także zestaw dodatkowych akumulatorów. Z angielskiego „plug-in” to podłączenie, zatem hybryda plug-in to hybryda, którą można podłączyć do zewnętrznego źródła prądu i naładować wspomniane wcześniej akumulatory. Można je ładować z domowej sieci elektrycznej 230V lub z ogólnodostępnych ładowarek. Akumulatory hybrydowych wariantów ŠKODY OCTAVIA iV typu plug-in można w wygodny sposób ładować w garażu, używając konwencjonalnego domowego gniazdka elektrycznego 230 V lub ładowarki ściennej o mocy do 11 kW.
Oba warianty ŠKODY OCTAVII iV, oprócz tradycyjnego akumulatora rozruchowego 12 V umieszczonego w bagażniku, są wyposażone w wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności 37 Ah (13 kWh). Dzięki temu samochody mogą przejechać aż do 60 km w cyklu WLTP przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Średnia emisja CO2 wynosi zaledwie około 25-36 g/km. Oznacza to, że model ten już teraz spełnia wymagania przyszłej normy emisyjnej Euro-6d.
Kierowca do dyspozycji ma dwa tryby jazdy: e-mode - czyli elektryczny, który ustawiony jest jako domyślny oraz hybrydowy. W pierwszym wymuszamy jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym, niezależnie od warunków jazdy. I nawet jeśli wykorzystamy większość energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorach, a samochód przejdzie w tryb hybrydowy, system zostawi sobie nieco prądu, by wykorzystać go przy ruszaniu. Oznacza to, że w ŠKODZIE SUPERB iV nie da się praktycznie rozładować akumulatorów do zera. Tym bardziej, że przy jednostajnej jeździe lub podczas hamowania część energii jest odzyskiwana. To idealne rozwiązanie szczególnie do jazdy po mieście, gdzie bardzo często hamujemy. Przy napędzie wyłącznie elektrycznym moc maksymalna wynosi 85 kW, a prędkość maksymalna 140 km/h.
Napęd hybrydowy zastosowany w OCTAVII śmiało może konkurować nawet z wydajnymi silnikami spalinowymi. Jest jednak od nich znacznie tańszy w eksploatacji. Koszt pełnego naładowania akumulatora jest niższy niż cena szklanki tradycyjnego paliwa, zaś dzięki zastosowaniu np. fotowoltaiki do ładowania jazda autem może być niemalże darmowa. Tryb hybrydowy pozwala także na ładowanie akumulatora podczas jazdy poprzez odzyskiwanie energii lub przez silnik oraz z hamowania. Gniazdo do ładowania znajdziemy pod klapką w lewym przednim błotniku, co umożliwia wygodne używanie na parkingach i w garażu.
Sportowe osiągnięcia w hybrydzie
OCTAVIA iV oferowana jest w wersji wyposażenia Ambition i wyższych (oprócz wersji SCOUT) i ma moc 150 kW (204 KM); maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm. Sportowa wersja OCTAVIA RS iV może się poszczycić mocą 180 kW (245 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm. W trybie Sport, umożliwiającym kierowcy korzystanie z pełnej mocy pojazdu, model OCTAVIA RS iV w obu wersjach nadwozia przyśpiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna pojazdu wynosi 225 km/h. A to wszystko spalając około 4 l na 100 km jazdy trasą.
- Wprowadzając model OCTAVIA RS iV, rozpoczynamy nowy rozdział w pełnej sukcesów historii naszych modeli RS i po raz pierwszy wykorzystujemy napęd hybrydowy plug-in w topowym, sportowym aucie. Dzięki takiemu rozwiązaniu nowa OCTAVIA RS iV charakteryzuje się większą wydajnością i sportowym charakterem przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 – komentuje Christian Strube, członek zarządu ŠKODY do spraw rozwoju technologicznego.
Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe