Ministerstwo Infrastruktury planuje w pierwszym kwartale 2023 roku rozszerzenie sieci dróg płatnych, na których pobierana jest opłata elektroniczna za pośrednictwem systemu e-TOLL. Zmiany obejmą pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony.
Interpelację do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka skierował poseł Koalicji Obywatelskiej Michał Jaros. Dotyczyła ona Krajowego Funduszu Drogowego, z którego - jak zwrócił uwagę parlamentarzysta - "finansowane są inwestycje związane z budową dróg krajowych i autostrad".
"Środki, które rozdysponowywane są z funduszu pochodzą m.in. z wpływów z opłaty paliwowej oraz opłat pobieranych za korzystanie z państwowych płatnych odcinków tras. Niestety wysoka inflacja powoduje, że rosną również koszty obsługi długu, za który płaci Krajowy Fundusz Drogowy. Wzrost wysokości środków potrzebnych na sfinansowanie odsetek, zmniejsza pulę środków dostępnych na budowę i modernizację tras" - napisał Jaros.
W związku z tym poseł KO zapytał m.in., czy (i ewentualnie jakie) Ministerstwo Infrastruktury planuje podjąć działania mające na celu wdrożenie rozwiązań pozwalających na zwiększenie wpływów Krajowego Funduszu Drogowego.
Odpowiedzi na interpelację, z upoważnienia szefa MI, udzielił wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Jak poinformował, zadłużenie Krajowego Funduszu Drogowego na 31 października 2022 roku wyniosło 83 967,0 mln zł.
MI planuje rozszerzenie sieci dróg płatnych
Weber przekazał, że wstępnie w planie finansowym Krajowego Funduszu Drogowego na 2023 rok założono wpływy z emisji obligacji o wartości 6 151,6 mln zł. "O tym, czy ostatecznie konieczna będzie emisja i jeśli tak, to w jakiej wysokości, przesądzą wpływy z pozostałych kategorii, a także terminowość realizacji zadań inwestycyjnych" - zaznaczył wiceminister.
Wiceszef MI podkreślił, że "Ministerstwo Infrastruktury podjęło kroki mające na celu zwiększenie wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego". Jak poinformował, resort planuje w pierwszym kwartale 2023 roku "rozszerzenie sieci dróg płatnych (będących w zarządzie GDDKiA) dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 t, na których pobierana jest opłata elektroniczna za pośrednictwem systemu e-TOLL". Aktualna lista odcinków płatnych jest dostępna na rządowych stronach.
System e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Stawka opłaty elektronicznej zależy od dopuszczalnej masy pojazdu lub łącznej dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów (np. pojazd z przyczepą) oraz klasy emisji spalin.
"Sieć z poborem opłat poprzez e-TOLL ma być rozszerzona o odcinki dróg klasy A i S, które zostały wybudowane i oddane do ruchu od chwili ostatniego rozszerzenia sieci w 2017 roku" - wyjaśnił Rafał Weber.
W ocenie wiceministra infrastruktury "zasilenie KFD dodatkowymi funduszami zgromadzonymi w ten sposób pozwoli na realizację kolejnych, oczekiwanych przez branżę transportową i resztę interesariuszy drogowych inwestycji infrastrukturalnych, które przede wszystkim mają na celu ukończenie transeuropejskiej drogowej sieci transportowej TEN-T na terenie Polski".
Z informacji przekazanych przez Webera wynika, że "rozszerzenie sieci dróg płatnych zostało zgłoszone do Komisji Europejskiej jako jedno z działań, które Polska zamierza podjąć w ramach Krajowego Planu Odbudowy i ma na celu wyrównanie warunków konkurencji międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym i kolejowym".
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock