A więc postanowiłeś skorzystać z usług agencji marketingowej. Gratulacje, w większości przypadków jest to bardzo dobra decyzja! Powierzenie promocji marki w ręce profesjonalistów sprawia, że możesz skupić się wyłącznie na biznesowym rozwoju - bez konieczności uczenia się, w jaki sposób ustawiać reklamy na platformie Meta Facebook Ads. Oddychasz z ulgą zdając sobie sprawę, że nie będziesz musiał śledzić TikTok’owych trendów ani uczyć się obsługi Google Analytics 4, kiedy pojawia się nowy dylemat - jakiej agencji marketingowej zaufać?
W Polsce agencji marketingowych, czy też agencji kreatywnych jest całe mnóstwo, a mnogość opcji jak zwykle nie ułatwia wyboru. Istnieje jednak kilka kryteriów, które dobra agencja powinna spełniać, i które mogą ułatwić Ci nawigację w wyborze tej najwłaściwszej.
Sprawdź, czy agencja, która Cię interesuje posiada portfolio lub case studies z działań marketingowych dla innych klientów. Zwróć uwagę na osiągnięte przez agencję rezultaty. Przegląd portfolio może pomóc Ci ocenić, czy agencja ma doświadczenie w obszarach, które są dla Ciebie ważne.
Warto także zapytać o poprzednich klientów podczas spotkania. Choć agencje marketingowe często obowiązuje umowa o zachowaniu poufności, możesz dowiedzieć się, czy firma ma doświadczenie z promocją w danej branży. Jeśli dotychczas agencja współpracowała np. przede wszystkim z producentami odzieży, może nie posiadać odpowiednich narzędzi oraz umiejętności do promocji firmy z branży finansowej.
O firmie świadczyć będzie także ilość klientów oraz status - jeśli zaufały jej potężne i znane marki i są współpracą usatysfakcjonowani, najprawdopodobniej masz do czynienia z agencją cechującą się doskonałym doświadczeniem oraz pełnym profesjonalizmem.
Kreatywne i innowacyjne podejście do marketingu
Narzędzia w marketingu, środki wyrazu, dominujące platformy w mediach społecznościowych - te rzeczy nieustannie się zmieniają. W tym dynamicznie ewoluującym środowisku jedna tendencja pozostaje stała - sukces sprzyja kreatywnym.
To ważne, aby agencja marketingowa kierowała się ideą thinking outside of the box. Content, który jest inny oraz interesujący, może wygenerować olbrzymie zasięgi niskim kosztem. Dobra, viralowa promocja jest na cenę złota w każdej branży.
Czy agencja proponuje Ci rozwiązania, o których wcześniej nawet nie pomyślałeś? Tworzy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę, która uwzględnia potrzeby Twojej marki? Sugerowana promocja wykracza poza standardowe działania, takie jak aktywnośc i reklama w mediach społecznościowych? Jak wyglądają grafiki tworzone przez agencję - czy są inne, przykuwające uwagę?
Powinieneś zadać sobie powyższe pytania, aby być pewnym, że zatrudniasz ludzi pomysłowych, znających się na swoim rzemiośle.
Twoje potrzeby, a doświadczenie agencji
Agencja powinna być w stanie dostosować swoje usługi do Twoich celów marketingowych. Niezależnie od tego, czy zależy Ci na zwiększeniu świadomości marki, ilości leadów czy sprzedaży zakupu - agencja powinna ściśle współpracować z Tobą w osiągnięciu zamierzonego celu.
Ponownie warto będzie przyjrzeć się case studies agencji, a także umówić się na rozmowę, w trakcie której firma mogłaby przedstawić to, jak marketing przełoży się na określone przez ciebie cele.
Kolejną kwestią jest także wybór docelowego rynku. Jeśli planujesz wejść ze swoim produktem lub usługą na rynek zagraniczny, zdecyduj się na agencję, która miała już doświadczenie w prowadzeniu globalnej promocji, bądź posiada swoje oddziały w interesującym cię miejscu.
Ważnym czynnikiem jest także kwestia budżetu. Określ budżet, jaki możesz przeznaczyć na marketing i upewnij się, że agencja jest w stanie dostosować swoje usługi do Twoich możliwości finansowych. Nie zawsze najdroższa agencja jest najlepsza, ważne jest znalezienie odpowiedniej równowagi między ceną a jakością.
Pierwsze spotkanie z agencją reklamową
Po wyselekcjonowaniu kilku potencjalnych agencji marketingowych, umów się na spotkanie lub rozmowę telefoniczną. To doskonała okazja, aby poznać zespół agencji i omówić swoje cele oraz oczekiwania. Zadawaj pytania i słuchaj, jakie rozwiązania proponuje Ci firma. Wypytaj o potencjalne warunki współpracy i wcześniejsze doświadczenia, a także ich sposób komunikacji z klientem. Czy przewidziane są regularne spotkania? W jaki sposób agencja planuje monitorować wyniki i raportować je Tobie?
Ostatecznie, zaufaj swojemu instynktowi. Jeśli masz wrażenie, że agencja nie jest odpowiednia dla Twojej firmy lub nie czujesz się komfortowo w trakcie rozmowy, rozważ inne opcje. Jeśli natomiast zespół wypowiada się rzeczowo, ma konkretny plan oraz pomysły, jest to zielone światło do rozpoczęcia współpracy.
Jak wygląda rozpoczęcie współpracy z agencją marketingową?
Każda agencja marketingowa funkcjonuje nieco inaczej. W Agencji Marketingowej Nakatomi pierwszym etapem jest spotkanie między klientem a agencją, które często odbywa się onlije. Na takim spotkaniu agencja dowiaduje się informacji na temat Twojej firmy oraz tego, jakie cele chciałbyś osiągnąć. Przedstawiciele zadają pytania dotyczące doświadczenia na rynku i unikalnych wyróżników, a także zakładanego miesięcznego budżetu na działania promocyjne.
Następnie, zespół agencji przygotowuje dla Ciebie kompleksową ofertę. W ofercie zawarte są wszystkie narzędzia i sposoby promocji marki, a także budżet przeznaczony na każdy z poszczególnych segmentów.
Wszystko przedstawione zostaje bardzo konkretnie. Dowiadujesz się takich szczegółów, jak zakładana ilość postów na każdej z platform społecznościowych, czy rodzaje reklam realizowanych w Google Ads, a także przeznaczona ilość godzin na każde z działań.
Jeśli akceptujesz ofertę, podpisujesz umowę na ustalony przedział czasu, a do Twojej kampanii przydzielony zostaje Project Manager. Project Manager jest osobą, która będzie z Tobą w stałym kontakcie na każdym etapie trwania kampanii. Dzięki temu jesteś zawsze na bieżąco z aktualnym etapem promocji oraz osiąganymi wynikami. Często dochodzi do inauguracyjnego spotkania na żywo między Project Managerem, jego zespołem, a Tobą i pozostałymi członkami zarządu.
Następnie, Nakatomi w większości przypadków rozpoczyna od przygotowania strategii komunikacji. W strategii znajdują się m.in. analiza konkurencji, analiza contentowa, analiza poszczególnych kanałów marketingowych, sposób komunikacji z klientem (online oraz offline), omówienie ścieżek sprzedażowych, budowanie wizerunku firmy.
Po przygotowaniu strategii oraz omówieniu jej z klientem, agencja przechodzi do zadań właściwych, czyli realizacji wszystkich założeń z oferty oraz strategii. Ze względu na to, że marketing bywa dynamiczny, umowy są skonstruowane w ten sposób, aby za zgodą klienta, łatwo móc zagospodarować budżety w alternatywny sposób. Przykładowo, jeśli reklamy na Instagramie nie przynoszą żadnych efektów, agencja sugeruje przeniesienie budżetu na inne, efektywne medium.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniej agencji marketingowej może być kluczowym krokiem w powodzeniu Twojej firmy. Staraj się podejść do tego procesu z rozwagą, biorąc pod uwagę wszystkie wymienione powyżej czynniki. To inwestycja w rozwój Twojej marki, dlatego dokładność i staranność w wyborze agencji to klucz do sukcesu.
Przemyśl dokładnie swoje oczekiwania względem promocji oraz sprawdź poprzednie doświadczenia rozważanej agencji. Umów się na spotkanie - internetowe, lub osobiste, aby dokładnie omówić wszelkie nurtujące Cię aspekty oraz upewnić się o profesjonalizmie i innowacyjności wybranej firmy.
Pamiętaj także o mądrych słowach Philipa Kotlera, twórcy definicji marketingu: „Najlepszą reklamę robią zadowoleni klienci”. Dlatego poza wyborem doskonałej agencji, zadbaj aby doskonały był Twój produkt lub usługa. Wówczas jesteś na prostej drodze do sukcesu. Powodzenia!