Problemy z funkcjonowaniem oprogramowania służącego do odprawy pasażerów i bagażu zakłóciły w czwartek odprawę na różnych lotniskach świata, w tym w Paryżu, Zurychu i Frankfurcie - podała telewizja CNN dodając, że usterka została naprawiona. Linie lotnicze na całym świecie walczą z opóźnieniami po tym, jak globalny system obsługi rezerwacji dostarczany przez grupę Amadeus IT uległ awarii związanej z "działaniem sieciowym".
Operatorzy tacy, jak British Airways, Lufthansa, Cathay Pacific Airways czy KLM zmuszeni byli w czwartek opóźnić obsługiwane przez siebie loty w wyniku awarii systemu rezerwacji, która dotknęła wiele lotnisk na całym świecie.
Awaria sieci
Awaria systemu dostarczanego przez Amadeus IT wstrzymywała możliwość zameldowania się pasażerów przed lotem i zmusiła obsługę lotnisk do ręcznego wydawania kart pokładowych na loty.
"Potwierdzamy, że w godzinach porannych doznaliśmy awarii sieciowej, która mogła spowodować nieprawidłowe funkcjonowanie niektórych z naszych systemów" - oświadczyła firma Amadeus. Niektóre linie lotnicze donosiły, że awaria trwała kilka minut. U innych operatorów wiele godzin zajęło, zanim system wrócił do poprawnego funkcjonowania.
System Amadeus używany jest przez ponad 130 operatorów lotniczych na całym świecie. Służy on do obsługi rezerwacji, rejestracji bagażu i kontroli odlotów.
Lotnisko we Frankfurcie zakomunikowało, że przez 20 minut problemy z odprawą bagażu miały niemieckie linie Lufthansa. Z kolei australijski przewoźnik Qantas poinformował o przerwie w działaniu systemu komputerowego Amadeus do obsługi pasażerów, ale zaznaczył, że jego funkcjonowanie zostało szybko wznowione. System Amadeus jest używany przez wiele linii lotniczych na świecie. Amerykańskie linie Southwest Airlines podały, że praca ich systemów komputerowych na różnych lotniskach w USA została przejściowo zakłócona.
Chaos na lotniskach
O przerwach w odprawie i panującym na lotniskach chaosie szeroko informowały na Twitterze czekający w kolejkach pasażerowie m.in. na londyńskich lotniskach Gatwick i Heathrow, w paryskim porcie Roissy-Charles de Gaulle, na waszyngtońskim lotnisku im. Reagana i singapurskim lotnisku Changi, a także na lotniskach w RPA i Australii. Według informacji brytyjskich mediów, port lotniczy Gatwick poinformował, że przerwa w obsłudze pasażerów trwała tylko kilka minut. Lotnisko Heathrow potwierdziło, że pasażerowie "niewielkiej liczby linii lotniczych" mogą mieść problemy z odprawą.
Autor: tol/ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock