Po tym, jak firma Renault poinformowała w tym tygodniu o odejściu z rosyjskiego rynku motoryzacyjnego, mer Moskwy ogłosił, że fabryka koncernu zostanie wykorzystana do ponownego uruchomienia nieistniejącej od kilkudziesięciu lat sowieckiej marki samochodów Moskwicz - pisze portal stacji CNN.
Zakłady produkujące Moskwicza powstały w 1930 roku. Pierwszym samochodem pod marką Moskwicz był model 400-420, a jego produkcję rozpoczęto tuż po II wojnie światowej. Marka była jednak mało znana poza byłym Związkiem Radzieckim i jego krajami satelickimi.
CNN zaznacza, że Moskwicz borykał się z problemami z jakością. Lewis Siegelbaum w książce "Cars for Comrades" opisuje Moskwicza 408 z lat 60. jako "okropny samochód". Na jego liczne wady uwagę zwracali nawet sowieccy urzędnicy.
Renault sprzedaje aktywa
Pomimo tych problemów rząd radziecki zawarł porozumienie z francuskim producentem samochodów Renault, aby zmodernizować fabrykę i zwiększyć produkcję do 200 tysięcy samochodów do 1975 roku. Zakończyła się ona wraz z upadkiem Związku Radzieckiego i wprowadzeniem zachodnich producentów samochodów, właśnie takich jak Renault. Część dawnej fabryki Moskwicza została ponownie otwarta w 2005 roku jako wspólne przedsięwzięcie Renault i Moskwy.
Renault posiadało również pakiet kontrolny w AwtoWAZ, spółce-matce popularnej rosyjskiej marki samochodowej Łada. W swoim oświadczeniu z tego tygodnia Renault poinformowało, że pakiet kontrolny został sprzedany rządowi Rosji, podczas gdy pakiet kontrolny w moskiewskiej fabryce, w której produkowane były pojazdy Renault, został sprzedany miastu Moskwa. Francuski koncern pozostawił jednak sobie możliwość późniejszego powrotu na rynek rosyjski.
"Zagraniczny właściciel zdecydował o zamknięciu moskiewskiej fabryki Renault. To jego prawo, jednak nie możemy pozwolić, by kilkutysięczna siła robocza znalazła się na bezrobociu" - napisał na blogu mer Moskwy Siergiej Sobianin. "Dlatego podjąłem decyzję o zarejestrowaniu zakładu jako majątku miasta i wznowieniu produkcji samochodów osobowych pod historyczną marką Moskwicz" - dodał.
"W 2022 roku przewracamy nową kartę w historii Moskwicza" - podkreślił Sobianin.
Fabryka będzie starała się pozyskiwać większość części samochodowych od rosyjskich firm. Produkcję zacznie od konwencjonalnych samochodów benzynowych, ale w pewnym momencie ma przestawić się na produkcję samochodów elektrycznych.
Sobianin nie sprecyzował jednak, jakie modele pojazdów w najbliższej przyszłości będą produkowane pod nazwą Moskwicz w byłej fabryce Renault.
Według agencji analitycznej Autostat, obecnie w Rosji nadal zarejestrowanych jest około 200 tysięcy samochodów Moskwicz.
Problemy z jakością
CNN podkreśla, że samochody produkowane w centralnie kontrolowanych gospodarkach Związku Radzieckiego i jego krajów satelickich nie były znane ze swojej jakości.
Niektóre samochody wyprodukowane w krajach bloku komunistycznego, takie jak wschodnioniemiecki Trabant, znalazły zwolenników na Zachodzie. Karoseria Trabanta została wykonana z materiału zwanego Duroplast, który przypominał plastik, ale był zrobiony z mieszanki miazgi drzewnej, włókna bawełnianego i żywicy.
Z drugiej strony Skoda, która powstała w komunistycznej Czechosłowacji, została przejęta przez Grupę Volkswagen po upadku Związku Radzieckiego. Teraz, z siedzibą w Czechach, stała się jedną z najpopularniejszych i najbardziej dochodowych marek Grupy VW.
Źródło: CNN
Źródło zdjęcia głównego: janar sinivali / Shutterstock.com