Co łączy takie firmy jak Microsoft, Facebook, Tesla Motors, Alphabet (Google) czy Procter&Gamble? Okazuje się, że ci giganci przodują w rankingu empatii. "Empatia" to słowo, które brzmi miękko i delikatnie, tymczasem jest twardą umiejętnością, która jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w korporacji.
Jak wskazuje Lady Geek 2015 Global Empathy Index, firmy mają większe zyski i są bardziej produktywne wówczas, gdy działają etycznie. Empatię da się zmierzyć, co oznacza, że po zbadaniu jej poziomu, można zidentyfikować słabości i poprawić funkcjonowanie firmy.
Empatia popłaca. Według klasyfikacji Lady Geek Index, 10 pierwszych firm z najlepszymi wynikami zarabia o 50 proc. więcej niż grupa 10 najniżej ocenionych przedsiębiorstw. Podczas gdy średnie zarobki na szczycie wzrosły o 6 proc. w tym roku, te znajdujące się daleko w "empatycznym ogonie" odnotowały spadek w wysokości 9 proc. Jeśli spojrzymy zaś tylko na najlepszą „piątkę”, zauważymy, że coroczny wzrost kapitalizacji poszybował do 23,3 proc. (w porównaniu do średniej na poziomie 5,2 proc.).
Twórczynie rankingu z organizacji Lady Geek za cel stawiają sobie uświadamianie firmom, że empatia jest pozytywnie skorelowana ze wzrostem firmy, produktywnością oraz zarobkami.
Dolina Krzemowa zagłębiem empatii
Opływająca w sukcesy Dolna Krzemowa jest globalnym zagłębiem empatii. Połowa spośród najlepszej „dziesiątki” jest zlokalizowana w Kalifornii. Firmy, które mają najwyższe noty są zazwyczaj „świeżymi”, otwartymi i innowacyjnymi markami, które chcą podążać nowymi ścieżkami. Ich wyniki kontrastują z tymi, które notują tradycyjne, oparte na starej szkole, brytyjskie elity FTSE (ang. Financial Times Stock Exchange, czyli największe firmy notowane na londyńskiej giełdzie), które zajmują 16 spośród 25 najniższych pozycji w rankingu.
160 firm w rankingu
A dziś to te związane z wartościami związanymi z empatią zaczynają być kluczowe w biznesie przynoszącym zyski. W mediach społecznościowych zwraca się uwagę na popyt na transparentność i autentyczną interakcję. Wystarczy porównać pozycję Volkswagena, którego wizerunek został ostatnio nadszarpnięty wskutek afery spalinowej (pojawił się na 95. miejscu rankingu) z marką Audi, która znana jest z silnego przywództwa i cieszącego się zaufaniem prezesa (ta marka samochodowa zbliża się coraz bardziej do pierwszej „dziesiątki”).
W klasyfikacji ujęto 160 firm z całego świata. Najlepiej oceniona otrzymała 100 punktów, najsłabsza zaś skończyła z notą równą "0".
5 najbardziej empatycznych firm:
1. Microsoft 100 pkt. 2. Facebook 93,21 pkt. 3. Tesla Motors 87,68 pkt. 4. Alphabet (Google) 87,32 pkt. 5. Procter&Gamble 78,14 pkt.
5 najmniej empatycznych firm:
156. TalkTalk 14,52 pkt. 157. Keurig Green Mountain 12,1 pkt. 158. Hargreaves Lansdown 10,38 pkt. 159. Abercrombie&Fitch 5,95 pkt. 160. JD Sports Fashion 0 pkt.
Jak zmierzyć empatię?
Lady Geek swój empatyczny ranking tworzy zestawiając publicznie dostępne informacje oraz własne dane, które czerpie z ankiet oraz z analizy informacji finansowych oraz z portali społecznościowych (pod uwagę wzięto niemal 0,5 mln interakcji w social media).
Autorzy raportu zwracają uwagę na następujące wskaźniki: oceny prezesów wydawanych przez pracowników, proporcję kobiet do mężczyzn w zarządach, sposób rozpatrywania skarg, opinie na temat firm w sieciach społecznościowych, wpływ kontrowersji, takich jak np. etyczne uchybienia i skandale.
Niska empatia, niskie wyniki
Ocena tego, jak firma odpowiada temu zestawowi wskaźników pozwala ocenić, jakie deficyty empatii pojawiają się w firmie oraz jakie obszary wymagają poprawy. Wskaźnik empatii jest istotną miarą kondycji gospodarczej spółki. Świadczyć może o tym np. gwałtowny spadek kapitalizacji rynkowej firmy TalkTalk, który wyniósł 32,5 proc. Słaby wynik nastąpił w miesiąc po tym jak transparentność firmy została zachwiana, gdy usiłowano wymazać kompromitujące dane.
Autor: ag//km / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock