Po raz pierwszy od 1992 roku w brytyjskich statystykach dotyczących inflacji zostaną uwzględnione ceny płyt winylowych. To efekt wzrostu ich popularności w ostatnich latach wśród konsumentów.
W poniedziałek brytyjski urząd statystyczny (ONS) opublikował coroczną aktualizację swojego koszyka inflacyjnego, w którym znajduje się ponad 700 dóbr i usług. To one brane są pod uwagę przy mierzeniu wzrostu cen. W tym roku biuro usunęło 15 i dodało 16 pozycji, aby lepiej odzwierciedlać to, na co konsumenci wydają pieniądze. Wśród tegorocznych nowości są płyty winylowe.
Koszyk zakupowy w Wielkiej Brytanii
- Nasz inflacyjny koszyk towarów oferuje fascynujący obraz wydatków konsumenckich na przestrzeni lat. Często koszyk odzwierciedla przyjęcie nowej technologii, ale powrót płyt winylowych pokazuje, jak ożywienie kulturalne może wpłynąć na nasze wydatki – stwierdził w oświadczeniu zastępca dyrektora biura ds. cen Matt Corder.
Zawartość hipotetycznego koszyka zakupów ma znaczenie, ponieważ stanowi podstawę do obliczenia wskaźnika cen towarów i usług konsumenckich, jednej z miar inflacji, którą Bank Anglii bierze pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w sprawie stóp procentowych. Inflacja w Wielkiej Brytanii w styczniu spadła do 4 proc. (10,1 proc. rok wcześniej), ale pozostaje powyżej celu banku centralnego wynoszącego 2 proc.
W 2023 roku sprzedano ponad 6 milionów płyt winylowych
Płyty winylowe wypadły z brytyjskiego koszyka inflacyjnego ponad trzydzieści lat temu, w 1992 roku, z powodu wzrostu popularności płyt CD i kaset. Jednak w ostatnich latach ich popularność ponownie wzrastała.
Według danych British Phonographic Industry (BPI), stowarzyszenia brytyjskich wytwórni płytowych, w zeszłym roku w tym kraju sprzedano 6,1 miliona płyt winylowych, najwięcej od 1990 roku. Hitem była reedycja płyty "1989 (Taylor Version)" amerykańskiej piosenkarki Taylor Swift. Wyprzedziła ona m.in. The Rolling Stones.
Dyrektor generalna BPI Jo Twist powiedziała w poniedziałek, że "całkowicie naturalne" jest postrzeganie płyt winylowych jako "popularnego wskaźnika" tego, na co ludzie wydają pieniądze.
"Zapotrzebowanie na ten uwielbiany format stale rośnie od prawie dwudziestu lat, w tym wśród młodszych i bardziej zróżnicowanych konsumentów, którzy codziennie słuchają muzyki za pomocą streamingu, ale też uwielbiają posiadać swoją ulubioną muzykę w formatach fizycznych" - dodała w oświadczeniu.
Zdrowszy koszyk zakupowy
Jak zauważa CNN, pozostałe nowości w brytyjskim koszyku inflacyjnym odzwierciedlają szeroko rozumiane zmiany ku zdrowszemu stylowi życia.
Na liście znalazły się m.in. chleb bezglutenowy, wafle ryżowe, nasiona słonecznika i dyni, a także oleje w sprayu, które można dozować oszczędniej, a niektóre zawierają mniej tłuszczu niż ich klasyczne wersje.
Źródło: CNN
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock